Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
21 تیر 1402

درمان نفس تنگی چیست؟ + علائم نفس تنگی !

نفس تنگی (Dyspnea) وضعیتی است که تنفس طبیعی را برای شما دشوار می‌کند. این مشکل می‌تواند خفیف و حاد یا جدی و مزمن باشد. تشخیص و درمان تنگی نفس گاهی دشوار است زیرا دلایل مختلفی می‌تواند باعث بروز آن شود. ورزش بسیار سنگین، گرمای شدید، چاقی و رفتن به ارتفاع بالاتر می‌تواند باعث بروز این مشکل در یک فرد سالم شود. علاوه بر این، تنگی نفس احتمالاً نشانه یک مشکل پزشکی است. اگر دچار نفس تنگی غیرقابل‌توضیح هستید، خصوصاً اگر ناگهانی بروز کرده است و شدید باشد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

تنگی نفس
تنگی نفس چیست

 

نگران نباشید، امروزه دیگر تنگی نفس یک مشکل شایع دنیای ماشینی و آلوده فعلی است و طبق آمار از هر ۴ نفر معمولا ۱ نفر با این مشکل به مراکز درمانی مراجعه می‌کند. مهم این است که به‌موقع تشخیص داده و درمان شود زیرا اگر نشانه یک بیماری زمینه‌ای دیگر باشد، درمان آن بیماری در اولویت است.

دیگه نگران تامین جنس فروشگاهت نباش، فقط کافیه با عمده استایل آشنا بشی و عمده فروشیو بیاری مغازت

علائم نفس تنگی چیست؟

در هنگام نفس تنگی، ممکن است احساس کنید نمی‌توانید هوای کافی به ریه‌های خود وارد کنید یا نمی‌توانید این کار را به اندازه کافی سریع انجام دهید. احساس می‌کنید اکسیژن هوا کم است و دم و بازدم برای شما دشوار است. علائمی که معمولا با تنگی نفس ظاهر می‌شوند عبارتند از:

 

  • احساس می‌کنید باید سریع‌تر یا بیشتر نفس بکشید (تنفس سریع و کم‌عمق)، به‌خصوص بعد از فعالیت بدنی
  • احساس سنگینی و درد در قفسه سینه
  • تنگی نفس به محض خوابیدن
  • احساس خستگی مداوم
  • تپش قلب
  • خس‌خس سینه
  • سرفه کردن مداوم

معمولاً اگر تنگی نفس به طور ناگهانی رخ دهد یا علائم شدیدی داشته باشد، نشانه‌ای از وجود یک بیماری جدی است.

 

ورزش و آسم

ورزش کردن یکی از بهترین روش‌هایی است که عملکرد شش‌ها را بهبود بخشیده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. با این حال، انجام تمرینات ورزشی دشوار و پرفشار می‌تواند علائم آسم و تنگی نفس را تشدید کند. یوگا، پیاده‌روی ملایم در مسیرهای غیرمرتفع، شنا و دوچرخه‌سواری از مناسب‌ترین تمرینات ورزشی هستند که می‌توانند در کنترل استرس، کاهش وزن و بهبود تنگی نفس تأثیرگذار باشند.

 

به خاطر داشته باشید، در طول انجام تمرینات لازم است اسپری تنفسی خود را به همراه داشته و در صورت نیاز از آن استفاده کنید. در عین حال، بهتر است درباره انتخاب فعالیت فیزیکی مناسب لازم است با پزشک خود مشورت کنید. پزشک معالج با توجه به شرایط جسمانی شما بهترین گزینه را پیشنهاد خواهد کرد.

 

درمان خانگی آسم مصرف عسل

عسل بهترین درمان خانگی آسم و سرفه است. مصرف این ماده، خصوصاً در فصل زمستان به بهبود سرماخوردگی، جلوگیری از سرفه و تسکین گلودرد کمک می‌کند. سرفه‌های پی‌درپی به شکل قابل توجهی در وخیم‌تر کردن علائم آسم تأثیرگذار است. افرادی که سابقه آسم و تنگی نفس دارند، بیش از سایرین باید از سرماخوردگی اجتناب کنند.

 

برای استفاده از مزایای عسل کافی است یک قاشق از آن را با یک فنجان آب یا چای داغ مخلوط کرده و ۲ یا ۳ برگ ریحان تازه هم به این ترکیب اضافه کنید.

 

درمان خانگی آسم با مصرف سیر

سیر معمولاً به‌عنوان یکی از بهترین طعم‌دهنده‌ها در طبخ انواع غذاها به کار می‌رود. این گیاه شگفت‌انگیز علاوه بر عطر و طعم باورنکردنی از مزایای درمانی بسیار زیادی برخوردار است. از این جمله می‌توان به خواص ضد التهابی آن اشاره کرد. برطرف کردن التهاب از مهم‌ترین قابلیت‌هایی است که می‌تواند در کاهش تورم مجاری تنفسی و بهبود آسم تأثیرگذار باشد.

 

نفس تنگی
نفس تنگی چیست

درمان خانگی آسم با مصرف زنجبیل

زنجبیل نیز درست مانند سیر دارای خواص ضدالتهابی است. بر اساس مطالعات، مصرف این ماده می‌تواند علائم آسم و تنگی نفس را کاهش داده و سرفه را تسکین دهد. برای استفاده از مزایای بالقوه این ماده، پیشنهاد می‌کنیم یک قطعه زنجبیل را در فنجان چای خود قرار داده و با یک قاشق عسل ترکیب کنید.

 

همچنین، در هنگام آشپزی هم می‌توانید این ماده را به انواع غذاها اضافه کرده و از طعم خوش و فواید بسیار زیاد آن بهره‌مند شوید.

روش‌های تشخیص تنگی نفس 

پزشک بیمار را معاینه کرده و به دقت به صدای ریه‌های او گوش می‌دهد.برای اندازه‌گیری مقدار هوایی که فرد با هر بار دم و بازدم به ریه ها وارد کرده و از آن خارج می‌کند و سرعت دم و بازدم فرد تست عملکرد ریه یا اسپیرومتری هم انجام می‌شود. این کار به تشخیص بیماری آسم و بیماری انسداد مزمن ریه هم کمک می‌کند‌.

 

دیگر تست‌های تشخیصی عبارتند از:

  • پالس اکسیمتری (Pulse oximetry): این دستگاه برای اندازه‌گیری میزان اکسیژن اشباع خون کاربرد دارد. برای اندازه گیری این فاکتور در خون پزشک انگشت و یا لاله گوش بیمار را بین دستگاه کوچکی به نام پالس اکسیمتر قرار خواهد داد.

 

  • آزمایش خون: اگر فرد به کم خونی و یا عفونت مبتلا باشد با این روش می‌توان تشخیص داد. همچنین احتمال وجود لخته خون یا مایع در ریه هم توسط این روش قابل بررسی است.

 

  • عکس اشعه ایکس از سینه و یا سی‌تی اسکن: از این روش برای تشخیص ذات الریه، لخته خون در ریه و یا دیگر بیماری‌های ریوی استفاده می‌شود. در سی تی اسکن چندین تصویر اشعه ایکس که از زوایای مختلف گرفته شده‌اند روی هم قرار داده شده تا تصویر کامل و دقیقی از ریه به دست بیاید.

 

نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (Electrocardiogram (ECG)): در این روش سیگنال‌های الکتریکی قلب اندازه گیری می‌شوند و با بررسی آن‌ها می‌توان فهمید که آیا فرد به تازگی دچار حمله قلبی شده است یا خیر. همچنین اطلاعات حاصل از این روش به پزشک کمک می‌کند تا سرعت ضربان قلب و ریتم قلبی بیمار را بررسی کند.

پیشگیری از تنگی نفس

پیشگیری از تنگی نفس به معنای اجتناب یا مدیریت بسیاری از علل احتمالی آن است. بارزترین عامل خطر برای تنگی نفس کشیدن سیگار است. اگر سیگار می کشید، به دنبال یک متخصص یا برنامه ترک سیگار در جامعه خود باشید.

 

در حال حاضر بسیاری از محصولات و درمان های موثر وجود دارد که می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند. برای این تعقییر هیچ وقت دیر نیست.

 

اقدامات دیگری که می توانید برای جلوگیری از تنگی نفس انجام دهید عبارتند از:

درمان شرایط زمینه ای: شرایط بهداشتی زمینه ای می تواند باعث تنگی نفس شود. پایبندی به برنامه های درمانی به منظور مدیریت این موارد می تواند به جلوگیری از تنگی نفس کمک کند.

 

پیشگیری از در معرض قرار گرفتن آلودگی هوا: آلودگی هوا و مواد شیمیایی موجود در هوا نیز می تواند منجر به نگرانی های تنفسی شود. اگر در محیطی با کیفیت هوای ضعیف کار می کنید، از ماسک برای فیلتر کردن محرک های ریه استفاده کنید و مطمئن شوید که محل کار شما به خوبی تهویه می شود.

 

حفظ وزن متوسط: این می تواند به شما کمک کند تا از تعدادی از نگرانی های سلامتی جلوگیری کنید. اگر برای مدیریت وزن خود به کمک نیاز دارید، با پزشک خود در مورد استفاده از یک متخصص تغذیه یا متخصص تغذیه در منطقه خود صحبت کنید تا به شما در برنامه ریزی وعده های غذایی و تغییر سبک تغذیه خود به یک رژیم غذایی مغذی کمک کند.

 

مشکل نارسایی قلبی از دلایل تنگی نفس در سنین بالا

نارسایی قلبی یکی از دلایلی است که می‌تواند منجر به تنگی نفس شود. اگر عضله قلب بیش از اندازه ضعیف یا سفت شده باشد، فرد به نارسایی قلبی دچار می‌شود. در این حالت، قلب قادر به پمپاژ خون کافی به همه بدن نیست. در نتیجه آب در داخل ریه‌ها جمع می‌شود و فرآیند تنفس را دچار مشکل می‌کند.

 

اگر علائمی همچون کاهش سطح هوشیاری، اضطراب، تنگی نفس در حالت استراحت، تپش قلب بالا، کاهش وزن و عرق شبانه را مشاهده کردید، بهتر است مراقب تنگی نفس به دلیل نارسایی قلبی باشید.

 

برای درمان تنگی نفس که عامل زمینه‌ساز آن نارسایی قلبی تشخیص داده شده است، معمولا داروهایی مانند قرص‌های ادرارآور (دیورتیک)، مهارکننده‌های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین، دیگوکسین، و بتا بلوکرها تجویز می‌شود

داروهای درمانی برای مشکلات تنگی نفس را کاملا تحت نظارت پزشک مصرف کنید

در این مقاله شما را با علت تنگی نفس و انواع مشکلاتی که منجر به تنگی نفس می‌شوند، آشنا کردیم. اگر بعد از فعالیت‌های سنگین مثل ورزش و دویدن، دچار تنگی نفس شدید، اصلا دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. این حالت بعد از چند دقیقه از بین می‌رود و تنفس شما به حالت عادی برمی‌گردد. همچنین اگر علت تنگی نفس شما، ابتلا به بیماری‌های عفونی ریه است، این مشکل با مصرف به‌موقع دارو حل می‌شود. درمان تنگی نفس و تجویز دارو برای آن، ارتباط مستقیمی با عوامل زمینه‌ساز دارد. پس توصیه می‌کنیم بدون مشورت پزشک، دارو مصرف نکنید. شرکت آدوراطب یکی از معتبرترین مراکز پخش دارو، برای کنترل و درمان تنگی نفس است.

اجتناب از فعالیت بیش از حد: فعالیت بدنی شدید می تواند باعث تنگی نفس کوتاه مدت شود. اجتناب یا به حداقل رساندن فعالیت بیش از حد می تواند به جلوگیری از وقوع آن کمک کند

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز