Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
6 دی 1401

پسوریازیس پوست سر چیست؟ + درمان پسوریازیس سر

همه چی درباره پسوریازیس سر!

پسوریازیس سرنوعی اختلال رایج پوستی است که منجر به بروز لکه‌های برجسته قرمز رنگ و اغلب فلس‌مانندی بر روی سر می‌شود. این بیماری می‌تواند با یک یا چندین لکه ظاهر شود و یا در مواردی تمام پوست سر را فرا بگیرد. همچنین می‌تواند به پیشانی، پشت گردن و یا پشت و داخل گوش‌ها نیز گسترش پیدا کند. با عمده استایل به روز باشید

 

پسوریازیس سر از دیگران به شما سرایت نمی‌کند. همانند انواع دیگر این بیماری، علت بروز آن همچنان ناشناخته است. پزشکان معتقدند این بیماری از طریق بروز اشکالاتی در سیستم ایمنی ایجاد می‌شود که در آن سلول‌های پوست با سرعتی بیشتر از حد معمول رشد می‌کنند و باعث بروز لکه‌هایی در پوست سر می‌شوند.

 

علائم پسوریازیس سر

نشانه‌های پسوریازیس خفیف پوست سر، می‌تواند تنها شامل ایجاد پوسته‌های کم و نازک باشد. علائم پسوریازیس سر نوع متوسط تا شدید نیز شامل موارد زیر می‌شود:

 

  • تکه‌های فلس‌مانند قرمز و برجسته بر روی پوست
  • فلس‌های پوستی به رنگ سفید مایل به نقره‌ای
  • پوسته پوسته شدن شوره‌مانند
  • پوست سر خشک
  • خارش سر
  • سوزش یا درد
  • ریزش مو

 

پسوریازیس سر خود به تنهایی نمی‌تواند باعث ریزش مو شود؛ اما اگر با مواردی چون خاراندن زیاد و شدید، دست کاری نقاط فلس مانند، درمان‌های خشن و استرس همراه باشد، می‌تواند باعث ریزش موقت مو شود.

 

پسوریازیس سر 

 

خوشبختانه موی شما، معمولاً بعد از اینکه پوست‌تان از این پوسته‌ها زدوده شود، مجدداً رشد خواهد کرد.

 

اگر هر کدام از نشانه‌های گفته‌شده را دارید به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید

 

علت پسوریازیس سر

همانطور که اشاره کردیم علت دقیق این عارضه پوستی مشخص نیست و دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند چه عاملی موجب بروز پسوریازیس پوست سر و دیگر انواع پسوریازیس می‌شود، اما به نظر می‌رسد این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به‌درستی عمل نمی‌کند.

 

بدن شخص درگیر با پسوریازیس ممکن است تعداد بیشتری از انواع خاصی از گلبول‌های سفید به‌نام سلول­های T و نوتروفیل‌ها را بسازد. وظیفه سلول‌­های T حرکت در سرتاسر بدن و مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌هاست.

 

چاقی

به نظر می‌رسد پسوریازیس سر در افراد دارای اضافه‌وزن رایج‌تر است. افراد چاق چین و شکن‌های بیشتری در پوستشان دارند که در آن‌ها راش (بثورات) پسوریازیس معکوس شکل می‌گیرد.

 

سیگارکشیدن

سیگار، خطر ابتلا به پسوریازیس پوست سر را افزایش می‌دهد. به‌علاوه، سیگارکشیدن شدت علائم بیماری را هم در افراد مبتلا بدتر می‌کند.

 

استرس

سطح استرس بالا با ابتلا به پسوریازیس سر در ارتباط است. چون استرس روی سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد.

 

عوامل زمینه‌ساز پسوریازیس سر 

احتمالاً مولفه‌های زیر خطر پسوریازیس پوست سر را افزایش می‌دهند:

 

سابقه خانوادگی

اگر یکی از والدین سابقه پسوریازیس پوست سر داشته باشد، خطر ابتلا در فرزاندن به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

 

آیا پسوریازیس پوست سر مسری است؟

به راحتی می توان تصور کرد که پسوریازیس به راحتی از شخص دیگری منتقل می شود. ممکن است شبیه بثورات ناخوشایند به نظر برسد. اما مسری نیست.

 

سالهاست که پزشکان این بیماری را با بیماریهای دیگر از جمله جذام اشتباه می گیرند. برس زدن در برابر کسی، بوسیدن او، لمس کردن او، یا حتی تماس مستقیم با پوست سر کسی که دارای بیماری پوستی است باعث نمی شود که به آن مبتلا شوید. این وضعیتی است که از درون بدن شروع می شود و از طریق لمس یا مایعات بدن از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود.

 

ژنتیک تنها راهی است که می تواند مسری در نظر گرفته شود، اما حتی در آن صورت، هیچ تضمینی برای ابتلا به این بیماری وجود ندارد.

 

آیا پسوریازیس خطرناک است؟

پسوریازیس پوست سر می‌تواند دو عارضه ایجاد کند:

  • خونریزی: پسوریازیس پوست سر می‌تواند موجب خارش و احساس ناراحتی شود. ممکن است در اثر خاراندن یا کندن پوسته‌ها خونریزی رخ دهد.

 

  • ریزش مو: تأثیر پسوریازیس روی فولیکول‌های مو، پوسته‌پوسته شدن شدید و خاراندن زیاد ممکن است موجب ریزش موی قابل‌توجهی شود. وقتی پوست سر آسیب می‌بیند احتمال دارد موها به‌طور دسته‌ای بریزند. ممکن است برخی از درمان‌های پسوریازیس پوست سر و استرس هم ریزش موی سر را بدتر کنند.

 

اگر به پسوریازیس مبتلا هستید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها هستید، از جمله:

 

  • آرتریت پسوریازیس که باعث درد، سفتی و تورم در مفاصل و اطراف آن میشود.
  • شرایط چشم، مانند التهاب ملتحمه، بلفاریت و یووئیت
  • چاقی
  • دیابت نوع ۲
  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی عروقی
  • سایر بیماریهای خود ایمنی مانند بیماری سلیاک، اسکلروز و بیماری التهابی روده به نام بیماری کرون
  • شرایط بهداشت روانی، مانند اعتماد به نفس پایین و افسردگی

 

تشخیص پسوریازیس سر

در برخی موارد، پسوریازیس سر ممکن است با سایر بیماری‌های پوستی اشتباه گرفته شود. به عنوان مثال ممکن است پوسته‌های ایجاد شده ناشی از این بیماری در بین موها پخش شوند و با شوره سر اشتباه گرفته شوند؛ اما باید در نظر داشت که پوسته‌های ناشی از پسوریازیس خشک هستند و با شوره فرق دارند.

 

همچنین پوست سر نیز در این عارضه ملتهب است؛ اما بثورات ناشی از شوره با التهاب پوست سر همراه نیستند و ممکن است چرب نیز باشند. به طور کلی بهتر است تشخیص دقیق این بیماری بر عهده پزشک باشد.

 

معاینه فیزیکی اولین اقدامی است که انجام می‌شود. در مرحله بعد در صورت نیاز، بیوپسی یا نمونه برداری صورت می گیرد.

درمان پسوریازیس پوست سر مشکل است چرا که خاراندن پوست شرایط را تشدید می کند و وجود مو از رسیدن داروی کافی به پوست سر جلوگیری می کند. در ادامه به نکاتی برای برای بهبود وضعیت در بیماری پسوریازیس پوست سر می پردازیم:

 

  • استفاده از نرم کننده پوست سر: نرم کننده پوست سر حاوی سالیسیلیک اسید به جدا شدن پوسته های موجود در پوست سر شما کمک می کند و امکان عملکرد داروهای مصرفی را فراهم می کند. نرم کننده پوست سر را مستقیما بر روی پوست سر خود بزنید. پوسته های سر خود را نکنید؛ این عمل موجب ریزش مو و تشدید پسوریازیس پوست سر می شود.

 

  • استفاده از شامپو دارویی: شامپوهای درمانی غیر نسخه ای می توانند در درمان پسوریازیس پوست سر موثر باشند. شامپویی را انتخاب کنید که حاوی زغال سنگ یا سالیسیلیک اسید برای رفع خارش و جدا کردن پوسته های سر باشد. برای پیشگیری از تحریک بیشتر، پوست سر را به آرامی شستشو دهید.

 

  • خودداری از خاراندن پوست: خاراندن پوست سر موجب تشدید پسوریازیس پوست سر می شود همچنین ممکن است خونریزی و ریزش مو را به دنبال داشته باشد. شامپوهای حاوی زغال سنگ یا منتول برای تسکین خارش ناشی از این بیماری موثر هستند. اگر خارش ناشی از پسوریازیس پوست سر ادامه پیدا کنند، متخصص پوست ممکن است مصرف داروهای آنتی هیستامین خوراکی را توصیه کند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز