Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
5 تیر 1402

گرفتگی عضلات چیست ؟ + درمان اسپاسم!

اسپاسم و گرفتگی عضلات یکی از مشکلاتی به شمار می‌رود که نه محدودیت سنی دارد و نه جنیست می‌شناسد. متاسفانه این روزها افراد بسیاری درگیر این مشکل هستند و راه‌های درمان آن را نمی‌شناسند.

در ادامه این مطلب، سعی داریم در مورد مفهوم گرفتگی عضلات اطلاعات مفید و جامعی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و حتی‌الامکان، راه و روش‌های درمان خانگی، سنتی و دارویی را معرفی کنیم.

 

از عمده استایل اجناس مغازتو تامین کن و دیگه نگران فروشت نباش، عمده استایل تمام جنسارو با گارانتی فروش ارائه میکنه پس اگر نتونستی جنسارو توی فروشگاهت بفروشی میتونی مرجوع کنی

 

اگر شما یا نزدیکانتان درگیر اسپاسم عضلات و ماهیچه‌ها هستید و از آن رنج فراوانی می‌برید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

اسپاسم عضلانی چیست؟

اسپاسم عضله یا muscle spasm که با نام دیگر گرفتگی عضلانی یا muscle cramp شناخته می‌شود، انقباضی غیرارادی است که در عضلات و ماهیچه‌ها اتفاق می‌افتد.

دردی که فرد هنگام اسپاسم و گرفتگی عضلانی در نقاط مختلف بدن از قبیل پا، کمر، دست و جاهای دیگر احساس می‌کند، بسیار شدید و غیرقابل تحمل است.

لازم به ذکر است این اسپاسم‌ها گاهی آنقدر شدید هستند که حرکت انقباضی آن‌ها زیر پوست با چشم قابل دیدن خواهد بود.

چه عضلاتی بیشتر درگیر اسپاسم می‌شوند؟

حال که متوجه شدید اسپاسم چیست و اسپاسم عضله چه معنی دارد، بهتر است با عضلاتی که بیشتر درگیر گرفتگی می‌شوند آشنا شوید.

تحقیقات نشان می‌دهد عضلات و ماهیچه‌هایی که به دو مفصل متصل هستند یا از آن‌ها عبور می‌کنند، بیشتر درگیر گرفتگی و اسپاسم می‌شوند. بعضی از این عضلات و ماهیچه‌ها عبارت هستند از:

  • عضلات پشت ساق پا
  • عضلات پشت و جلوی ران
  • عضلات کمری
  • ماهیچه‌های کف دست و پا
  • ماهیچه‌های شکم و پهلو
  • ماهیچه‌های بازو
  • ماهیچه‌های قلب و عضلات قفسه سینه

علت گرفتگی عضلات چیست؟

علت گرفتگی عضلات پا در خواب

اسپاسم عضلات دلایل متعددی دارد که هر کدام به نحوی روی گرفتگی عضلات و ماهیچه بخش‌های مختلف بدن تاثیر می‌گذارند. این دلایل به شرح زیر هستند:

  • کار زیاد

خستگی ناشی از کار زیاد به عنوان اصلی‌ترین دلیل اسپاسم عضلانی شناخته می‌شود. اصولا افراد زمانی که به انجام کاری مشغول هستند، مستقیما از عضلات و ماهیچه‌ها کمک می‌گیرند. زمانی که بیشتر از توان، از عضلات و ماهیچه‌ها کار کشیده شود، آن‌ها به خاطر خستگی زیاد واکنش‌های لحظه‌ای نشان می‌دهند.

این واکنش‌ها همان اسپاسم و گرفتگی‌هایی هستند که شاید چند ثانیه تا چند دقیقه بیشتر طول نکشند اما با درد فراوانی همراه خواهند بود.

  • ورزش در هوای گرم

درست است که ورزش مانند کار زیاد باعث خستگی ماهیچه و عضلات می‌شود اما حرکات کششی و گرم کردن می‌تواند تا حدی جلوی بروز این اسپاسم‌ها را بگیرد. با این حال عده‌ای در هوای بسیار گرم ورزش می‌کنند که این موضوع احتمال بروز اسپاسم عضلات را به مراتب بیشتر خواهد کرد.

چون فرد در طول ورزش عرق می‌کند و بخشی از مواد معدنی مورد نیاز بدن را با تعریق از دست می‌دهد، بیشتر در معرض اسپاسم عضلات قرار می‌گیرد.

راهکارهایی برای پیشگیری از اسپاسم عضله

شاید فکر کنید باید برای همیشه با اسپاسم عضلات کنار بیایید. اما این‌طور نیست و یک سری راهکارها وجود دارد که پیروی از آن‌ها درصد بروز اسپاسم عضله یا گرفتگی عضلانی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در زیر به بعضی از این راهکارها اشاره کرده‌ایم و توضیحات مختصری راجع به هر کدام ارائه داده‌ایم.

  • مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کنید

زمانی که مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین نشود، عضلات دچار اسپاسم خواهند شد. اصلی‌ترین مواد مغذی که کمبود آن‌ها رابطه مستقیمی با افزایش گرفتگی عضلات دارد، پتاسیم و ویتامین B هستند.

بنابراین برای این که به خاطر کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن دچار گرفتگی عضلات نشوید، باید از خوراکی‌هایی در برنامه غذایی خود استفاده کنید که منبع غنی پتاسیم و ویتامین B محسوب می‌شوند.

با مصرف موز، گوجه فرنگی، پره زردآلو، جگر، عدس، مغزجات و مواد غذایی مشابه می‌توانید پتاسیم و ویتامین B مورد نیاز بدن را تامین کنید.

به چه حالتی اسپاسم عضلانی گفته می‌شود؟

انقباض ناگهانی و غیرارادی یک یا چند عضله را اسپاسم عضله می‌نامند. گرفتگی عضله، در نتیجه انقباض غیر معمول و مستمر عضله ایجاد می‌شود. این حالت در بیشتر اوقات بسیار دردناک است.
اسپاسم یا گرفتگی عضله از جمله مشکلات شایعی است که بیشتر در عضلات پا رخ می‌دهد، اما ممکن است آن را در عضلات پشت، دست، پا و پنجه پا نیز تجربه کنید.

گرفتگی در هر عضله‌ای که باشد، ممکن است بین چند ثانیه تا 15 دقیقه طول بکشد. اگر گرفتگی عضلات طولانی‌تر شد، باید به پزشک مراجعه کنید.

گرفتگی عضلات چه حسی دارد؟

هنگام اسپاسم، ممکن است احساس کنید که عضله شما کشیده شده یا گره‌ای سخت و سفت در آن ایجاد شده است. بعد از آنکه کشش متوقف شود، در عضله خود احساس درد یا سفتی خواهید داشت. گاهی، اسپاسم‌های شدید به ناتوانی و بی تحرکی منجر می شوند

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز