Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
23 خرداد 1402

تاریخچه پوشش لباس مردمان عرب! + تاريخ لباس عربی

لباس مردان عرب در خوزستان دشداشه یا ثوب نامیده می‌شود که عموما سفید رنگ، بلند و تا مچ پا است. اعراب خوزستان همچنین برای محافظت سر و صورت در برابر تابش آفتاب و گرد و خاک از پارچه‌ای به نام کوفیه یا چفیه استفاده می‌کنند که معمولاً به رنگ سفید یا سیاه و سفید است. رنگ سبز در طرح چفیه نشانه سادات بودن شخص است. چفیه اگر بر روی سر قرار گیرد توسط حلقه‌های سیاه رنگ به نام عِگال یا عِقال بر روی سر نگه داشته می‌شود.
لباس زنان عرب چادری است که عبایه نامیده میشود. در دو سمت شانه‌های عبایه بریدگی‌هایی برای بیرون آمدن دست از چادر تعبیه شده است.

پوشاک عرب‌های خراسان چندان نشانی از پوشش سنتی اعراب ندارد و کاملا شبیه پوشاک مردم خراسان است.

 

پخش پوشاک حمیدی ( عمده استایل ) مرکز تخصصی پخش پوشاک از تولید به مصرف با پایین ترین قیمت ها

 

انواع مدل لباس عربی

اکثریت زنان عرب به سبکی محافظه‌کارانه لباس می‌پوشند. فرهنگ عرب زبانان بسیار غنی و شگفت‌انگیز است. به دلیل رسمی بودن دین اسلام در بیشتر این ممالک زنان لباس‌هایی می‌پوشند که صورت و موهایشان را بپوشاند. البته تعدد کشورهای مختلف که به کشورهای عربی شناخته می‌شوند باعث شده است که تنوع در مدل لباس پوشیدن به چشم بخورد

عبایا (به معنی پارچه در زبان عربی)، یک مدل لباس عربی گشاد است که درشبه جزیره عربستان، شمال آفریقا و خاورمیانه پوشیده می‌شود. این لباس شبیه یک ردای گشاد است و برای پوشاندن کامل بدن و محافظت از آن استفاده می‌شود. در جهان عرب، مردان و زنان هردو عبایا می‌پوشند. این لباس تمام بدن را به‌ غیر از مچ پا و مچ دست‌ پوشش می‌دهد. به‌طور سنتی، عبایا معمولاً سیاه است و با گلدوزی تزئین می‌شود. در برخی از کشورها، رنگ‌های روشن‌تر، به‌ویژه رنگ‌های خاکی برای ابایا ترجیح داده می‌شود. ازآنجایی‌که عبایا یک مدل لباس عربی ساده کاملا راحت و گشاد است، زنان می‌توانند هر لباسی زیر آن بپوشند

طراحان معروفی از جمله جان گالیانو و بلومارین در طراحی و دوخت ابایا‌های مدرن که نوعی لباس عربی مجلسی محسوب می‌شود تخصص دارند. عبایی نیز مانند سایر لباس‌های عربی در طول زمان دچار تغییراتی شده است. به‌عنوان‌مثال، در دهه ۱۹۹۰، نوعی از ابایا که آستین‌های متناسب داشت، از آنجایی‌که آزادی حرکت بیشتری را فراهم می‌کرد، رایج شد. پوشش تیره همچنین به پنهان کردن لباس‌های رنگ روشن کمک می‌کند. در چندین سال اخیر برندهای معتبر نگاه ویژه‌ای به لباس‌های عربی داشته‌اند و با توجه به مخاطبان ثروتمند این انواع مدل لباس بسیاری از برندها برای مشتریان باحجاب خود نیز طرح‌های زیبا خلق کرده‌اند. حتی شما می‌توانید یک عبایا طراحی‌شده توسط مارک‌های معروفی مانند Chanel یا Dior را نیز در مراکز خرید کشورهای عربی بیابید. در ایران نیز در سال‌های اخیر توجه به خاصی به استفاده ار عبایا به عنوان یک مدل مانتو پوشیده شده است.

یکی از برجسته‌ترین لباس‌ها «مِرْدَن» است که از ابریشم طبیعی ساخته شده است. زن سوری روی لباس خود یک کت با اندازه‌ی متوسط و با دکمه‌ای محکم می‌پوشد و در زیر آن شلواری گشاد قرار می‌گیرد که از پنبه‌ی نازک تهیه و گلدوزی شده است. همچنین روی سر خود پوششی قرار می‌دهد که سه نوع دارد: یکی از آنها شال پنبه‌ای و مربع‌شکل است و نیز نوعی روسری. یکی از مشهورترین لباس‌های محلی زنان سوریه «قفطان» (نوعی پیراهن بلند) کلاسیک است که یکی از فاخرترین لباس‌هاست. لباس‌های سنتی سوریه رنگ‌های تندی دارند، مانند قرمز روشن، آبی، سیاه و سبز. استفاده از این لباس‌ها در حال حاضر نسبت به گذشته کم شده است. برقع به یک لباس سنتی تبدیل شده که به‌ندرت در کشورهای عربی می‌بینیم، مگر در برخی مناطق که هنوز به میراث و لباس‌های سنتی خود پایبند هستند.

پوشش مردان

دشداشه: دارای دوخت مخصوصی است و به صورت لباس بلند و راحت که یکسره و تا مچ پا است و معمولاً به رنگ سفید می‌باشد و مردان عرب آن را می‌پوشند. در دو نوع عراقی (یقه‌دار) و خلیجی یا اماراتی (بدون یقه) وجود دارد.

 

بشت یا خاچیه : از دیگر لباس‌های مردم عرب‌ خوزستان است که روی دشداشه پوشیده می‌شود و جنس آن از نخ پشمی نازک است. برخی برای زیبایی سرشانه‌ها و آستین‌ها را با ابریشم زیبا که به رنگ بشت باشد گلدوزی می‌کنند. نوع دیگر بشت به نام “مزویه” معروف است و جنس آن از پشم ضخیم است و مخصوص زمستان می‌باشد و معمولاً به رنگ قهوه‌ای، سیاه و یا سورمه‌ای است و روی آستین و دور آن با استفاده از تورهای طلایی رنگ حاشیه‌دوزی می‌شود. امروزه از مزویه بیشتر پیرمردها استفاده می‌کنند.

 

 

چفیه یا کوفیه: نوعی سربند و نام پارچه‌ای است که روی سر گذاشته می‌شود تا از سر، چشم و دهان افراد در برابر آفتاب و شن محافظت کند. سادات از رنگ‌های سیاه یا سبز و دیگر افراد (عوام) از رنگ‌های سفید خالی یا سفید و سیاه استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است چفیه یا کوفیه را روی سر نبندند و دور گردن بسته شود یا روی شانه قرار گیرد. منشاء اصطلاح کوفیه را شهر کوفه در عراق می‌دانند

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز