Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
7 مرداد 1402

خصوصیات پارچه گیاهی را بشناسید! + پارچه گیاهی چیست؟

انواع الیاف طبیعی از لحاظ منبع تولید آن شامل 2 گروه الیاف طبیعی گیاهی (پارچه گیاهی) و الیاف طبیعی حیوانی می شوند که در ادامه به توضیح کامل آن ها می پردازیم

 

در تهیه انواع پارچه ها از الیاف استفاده می شود و الیاف به 2 دسته ی طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شوند. الیاف مصنوعی همانطور که از نام آن هم پیداست ساخته ی دست بشر بوده و از مواد شیمیایی در ساخت آن استفاده شده است. 

 

از مزیت های پارچه های الیاف طبیعی می توان به زیست تخریب پذیر بودن و آلوده نکردن محیط زیست، سازگاری بالای آن با پوست بدن انسان و جلوگیری از هرگونه حساسیت، نچسبیدن پارچه به پوست بدن و جلوگیری از تعرق بیش از حد و دوام بیشتر پارچه الیاف طبیعی نسبت به الیاف مصنوعی اشاره کرد.

 

انواع الیاف طبیعی حیوانی

پشم انواع حیوانات مثل گوسفند و ابریشم که از پیله ابریشم گرفته می شود جز انواع الیاف طبیعی حیوانی محسوب می شود.

 

پخش پوشاک حمیدی ( عمده استایل ) مرکز تخصصی پخش پوشاک از تولید به مصرف با پایین ترین قیمت ها. کافیست یکبار خرید کنید تا مشتری همیشگی عمده استایل شوید

 

انواع پارچه گیاهی

پارچه های گیاهی شامل پارچه های نخی و پارچه های لنین می شود که پارچه های نخی از گیاه پنبه و پارچه های لنین از گیاه کتان تولید می شوند.

 

پارچه لنین

این پارچه از الیاف گیاه کتان تولید شده و تهیه ی آن زحمت بیشتری نسبت به بقیه پارچه ها داشته که همین علت باعث قیمت بالاتر این نوع پارچه می شود. تولید پارچه های لنین نسبت به بقیه پارچه ها کمتر بوده و طرفداران خاص خود را دارد. جذب بالای این نوع پارچه سبب خنکی و راحتی فوق العاده ی آن شده است.

 

پارچه نخی

این پارچه از گیاه پنبه تولید شده و استفاده از آن در ایران به زمان هخامنشی ها برمی گردد. حدود 70 درصد پارچه های استفاده شده در جهان دارای الیاف پنبه ای می باشند. پارچه نخی بسیار نرم و لطیف بوده و ضد حساسیت نیز می باشد. از دیگر ویژگی های آن می توان به خنک بودن، راحتی و سبکی آن اشاره کرد.

 

الیاف گیاهی

سلولز عنصر و مولفه اصلی الیاف گیاهی است. الیاف گیاهی را می‌توان به شکل زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • الیاف دانه‌ای: این الیاف از دانه گیاهان مختلف به‌دست می‌آیند. مثلا پنبه از نمونه این الیاف است.
  • الیاف برگی: این الیاف از برگ گیاهان مختلف به‌دست می‌آیند. مثلا گیاه سیسال یا آگاوه از نمونه این الیاف است.
  • الیاف تنه گیاهان: این الیاف از پوست تنه درختان و گیاهان مختلف به‌دست می‌آیند. ضخامت‌شان هم بیشتر از الیاف دیگر است و برای تولید محصولات مختلفی کاربرد دارند؛‌ برای نمونه محصولاتی که برای بسته‌بندی مواد گوناگون استفاده می‌شوند. پوست تنه درخت موز، کنف، کتان و… از این نمونه‌ها هستند.
  • الیاف میوه‌ای: برخی از الیاف هم از میوه‌ها به‌دست می‌آیند. میوه نارگیل از نمونه این الیاف است.
  • الیاف ساقه‌ای: این الیاف از ساقه گیاهان گوناگون به‌دست می‌آیند. برنج، گندم و بامبو از نمونه این الیاف هستند.

 

الیاف معدنی

الیافی که منشأ معدنی دارند، در پارچه‌بافی و نساجی کاربرد ندارند و معمولا به همان شکلی که از منبعشان استخراج می‌شوند، در صنایع گوناگون به کار گرفته می‌شوند. گروه‌بندی‌های زیر برای این دسته از الیاف وجود دارد:

 

  • الیاف پنبه‌نسوز: این الیاف به‌طور طبیعی به شکل رشته‌ای هستند.
  • الیاف سرامیکی: این الیاف شکل شیشه‌ای دارند مثلا اکسید آلومینیوم.
  • الیاف فلزی: فیبرها و الیاف آلومینیومی از این دسته‌اند.

الیاف معدنی در نساجی کاربردی ندارند و در صنایع دیگر استفاده می‌شوند. در پارچه‌بافی و تهیه پوشاک هم هیچ حضوری ندارند و برای همین هم در این مقاله در ادامه به آنها نمی‌پردازیم.

 

مزایای استفاده از الیاف طبیعی چیست؟

الیاف طبیعی بادوام‌اند و برای طبیعت خطری در پی ندارند. از مزایای دیگر آنها هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • قدرت جذب بالا: قدرت جذب الیاف طبیعی گیاهی و جانوری بسیار بالاست. این ویژگی باعث می‌شود که چنین الیافی به گزینه‌هایی درجه یک برای تولید پارچه‌های ملحفه و حوله تبدیل شوند. جذب بالا برای پارچه‌های حوله و ملحفه بسیار مهم است چون از آنها استفاده مداوم می‌شود و شست‌وشوی‌شان هم زیاد صورت می‌گیرد.
  • همراه با طبیعت: الیاف طبیعی برای طبیعت ضرر چندانی ندارند و در مسیر تولیدشان هم نسبت به الیاف مصنوعی از مواد شیمیایی کمتری استفاده می‌شود.
  • پایداری و مقاومت: الیاف گیاهی به‌خاطر وجود سلولز در بافتشان دوام زیادی دارند. این پایداری برای الیاف جانوری مانند ابریشم و پشم هم وجود دارد.

 

مزایای استفاده از الیاف طبیعی بسیار است و فقط به این موارد ختم نمی‌شود. زمانی که بحث پوشش و آرایش به میان می‌آید، می‌دانیم که حدود ۶۰درصد از الیاف لباس‌ها و مواد آرایشی به بدنمان جذب می‌شوند. ورود مواد مختلف به جریان خون موضوع حساسی است. اگر بافت و الیاف لباس‌هایمان حاوی مواد شیمیایی باشد، این مواد به‌سادگی وارد جریان خون و اعضای مختلف بدن می‌شوند. به موارد مصنوعی زیر دقت کنید:

 

  • پلی‌استر از الیاف مصنوعی بسیار مضری است که تماس آن با بدن باعث ورود مهمان‌های ناخوانده می‌شود.
  • آکریلیک هم از الیاف مصنوعی دیگری است که حتی می‌تواند موجبات پیدایش سرطان را در بدن بیدار کند.
  • ریون هم از الیاف دست‌ساز دیگری است که برای آماده‌سازی با انواع مواد شیمیایی مانند آمونیاک در ارتباط است و همین از آن گزینه‌ای خطرناک برای پوشش می‌سازد.

 

آباچا

آباچا از الیاف گیاهی برگی است. این جنس از الیاف به واسطه مقاوت و طول بلندی که هر ساقه‌اش (حدود ۳ متر) دارد، شهرت پیدا کرده است. از الیاف این گیاه برای تولید طناب‌های محکم صنعتی استفاده می‌کنند.

 

نارگیل

الیاف نارگیل هم از الیاف پرکاربرد گیاهی‌اند. این الیاف سفت‌اند و انعطاف‌پذیری بالایی ندارند. همین هم باعث می‌شود که سخت‌تر قابلیت رنگ‌کردن پیدا کنند. برای تولید صندلی اتومبیل‌ها، برس‌های مو، خوش‌خواب و… از الیاف این میوه استفاده می‌شود.

 

کتان

کتان هم مانند پنبه پلیمری سلولزی است. اما نسبت به پنبه ساختار محکم‌تری دارد. ضمن اینکه الیاف و پارچه‌های ساخته‌شده از آن زودتر از پنبه‌ای‌ها چروک می‌شوند. جذب و پس‌دادن آب در پارچه‌های کتانی به سرعت صورت می‌گیرد. از الیاف کتانی در تولید انواع پارچه بسیار استفاده می‌شود.

کنف

الیاف کنفی هم به‌شدت مقاوم‌اند. حدود ۷۰درصد آنها را سلولز می‌سازد و ویژگی‌های مثبت مختلفی دارند: خوب و زود رنگ را به خود جذب می‌کنند، رسانای گرما هستند، اشعه ماورابنفش را مسدود می‌کنند و دارای خواص ضدمیکروبی‌اند. از کنف در صنایع مختلف مانند تولید پنل‌های اتاقک خودرو و لباس استفاده می‌شود.

 

رامی

رامی هم از الیاف گیاهی است که رنگی سفید و برقی ابریشمی دارد. قدرت جذب در این الیاف هم مانند کتان بالاست. رامی خاصیت ارتجاعی اندکی دارد و به‌سادگی رنگ می‌پذیرد. پارچه‌هایی که از این الیاف درست می‌شوند، خاصیت تهویه خوبی دارند؛ یعنی هوا به‌خوبی در بافت‌شان در گردش خواهد بود. سبکی و خنکی پارچه‌های رامی از آنها گزینه‌ای ناب برای تابستان می‌سازد.

 

ابریشم

از مرغوب ترین پارچه هاست که در تهیه لباس های رسمی و مجلسی کاربرد های زیادی دارد.ابریشم نام ماده ای پروتئینی است که از کرم ابریشم تهیه میشود و تارهای ظریف بلندی تولید میکند که با تاباندن تارها به هم نخ ابریشم و با بافتن نخ های ابریشم، پارچه ابریشم تولید میشود.

 

پارچه ابریشم طبیعی را نباید با آب شستشو داد و با حرارت اتو کرد. بهتر است این پارچه را با بخار شست و خشک کرد.

 

از طرفی دیگر ابریشم مصنوعی که ترکیبی از ابریشم طبیعیبا مواد دیگری است، شباهت زیادی به ابریشم طبیعی دارد.برای تشخیص ابریشم طبیعی از مصنوعی،تکه ای از پارچه را بسوزانید. پارچه ابریشم طبیعی مانند پشم به طور کامل میسوزدوزغالسیاهی تولید میکند که بوی خاصی دارد.

 

ابریشم رنگ پذیری بسیار خوبی داردبه همین دلیل طیف رنگی گسترده ای دارد.

الیاف سیسال

سیسال الیافی کرم‌رنگ و براق دارد و چندان برای تولید پارچه و منسوجات مناسب نیست. دوام سیسال زیاد است و بافت محکمی دارد. رنگ‌کردن این الیاف کار سختی نیست و در ضمن، رطوبت را به‌خوبی جذب نمی‌کند. از سیسال در تولید لباس و پوشاک استفاده نمی‌شود اما در تولید برخی لوازم خودرو و وسایل خانه کاربرد دارد.

 

لباس زیر گیاهی

یکی از انواع لباس زیر که امروزه تبلیغات زیادی در خصوص آن شده است . انواع لباس زیر گیاهی است . این لباس  های زیر  نرم ، سبک و لطیف با ظاهری جذاب طرفداران زیادی را هم به خود اختصاص داده است .که البته با توجه به این که دست افراد سودجو در این زمینه بسیار زیاد است .

 

که با تولید محصولات تقلبی  فقط به فکر سود خود هستند .نباید بدون تحقیق و بررسی صرفا تبلیغات را باور کرد . چرا که افراد سودجو به جای استفاده از پارچه و الیاف طبیعی که قیمت بالاتری دارند . از پارچه و الیاف نایلونی استفاده کرده و این لباس زیرهای تقلبی را به جای لباس زیر گیاهی به فروش می رسانند . که استفاده طولانی مدت  از این لباس های  زیر گیاهی تقلبی می تواند  باعث بروز حساسیت های پوستی ، خارش ، سوزش و انواع عفونت ها شود .

 

جنس لباس زیر گیاهی

همان طور که در بالا عنوان شد . مرغوب ترین الیاف برای تولید لباس زیر پنبه است .الیاف بامبو یا الیاف سایر گیاهان که در بعضی از کشور ها برای تولید لباس زیر گیاهی مورد استفاده قرار می گیرند . از قیمت بالایی برخوردار هستند .

 

بنابراین این تصور که لباس زیر گیاهی با تنوع بالای رنگ و مدل با قیمت هایی ارزان  مورد تبلیغ قرار می گیرد . و به بازار عرضه می شود . امکان پذیر نیست . و این دسته از لباس های زیر به ظاهر لطیف و نرم با نام الیاف گیاهی ،  اما در واقع به وسیله برخی از تولید کنندگان سودجو ، از الیاف مصنوعی تهیه شده اند .

 

الیاف طبیعی مورد استفاده در  لباس زیر گیاهی

الیاف پنبه ای : همان طور که عنوان شد . پنبه از مرغوب ترین و قدیمی ترین  الیاف مورد استفاده در انواع لباس زیر است . که به جهت وزن کم ، نرمی ، استحکام ، قابلیت تنفسی مناسب ، قابلیت شست و شو و  لکه بری آسان ، هادی حرارت ، خنکی و ضد حساسیت پوستی و …. به عنوان بهترین لباس زیر جهت استفاده روزانه شناخته می شود .

 

الیاف بامبو : از الیاف سلولزی هستند . که یا به صورت الیاف طبیعی بامبو و یا از پالپ گیاه بامبو ساخته می شوند . این الیاف صد در صد توسط خاک و نور خورشید تخریب می شوند . از این رو به عنوان الیاف گیاهی دوست دار محیط زیست و نسل جدید مواد نساجی در قرن 21 شناخته می شوند  .الیاف بامبو با خواص ضد باکتری ، قابلیت جذب رطوبت و آب ، با قابلیت کشسانی مناسب ، قابلیت تنفسی ، بسیار نرم ، خنک و راحت ، استحکام و عمر بالا   … برای تولید لباس زیر گیاهی بسیار پرطرف دار است.

 

و البته مهم ترین ویژگی الیاف بامبو خاصیت آنتی باکتریال آن است . که مانع از رشد باکتری هایی می شود . که ایجاد بوی نامطبوع می کنند . حتی گفته می شود . الیاف بامبو می تواند . با کتری هایی که روی پوست زندگی می کنند . و باعث ایجاد بوی نامطبوع می شوند . را از بین ببرد .

 

الیاف ابریشمی : در واقع جزء الیاف طبیعی با منشاء حیوانی است . از نخ ابریشم پارچه های ابریشمی تهیه می شود . که جزء نرم ترین ، با دوام ترین و بهترین پارچه های دنیا است .  الیاف ابریشمی  به دلیل قیمت بسیار  بالا ،  بیشتر در لباس های زیر رسمی ، لوکس  و گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرد .

 

فواید لباس زیر گیاهی

*- لباس زیر گیاهی که از الیاف طبیعی تولید شده اند . با پوست بدن سازگار است . و مانع از حساسیت های پوستی می شود . به ویژه  برای کسانی که از حساسیت های پوستی رنج می برند . استفاده از لباس زیر گیاهی یا نخی گزینه ای بسیار مناسب است.

 

*- در لباس زیر گیاهی از رنگ های شیمیایی استفاده نشده . و  الیاف گیاهی دارای رنگ طبیعی هستند .که آسیبی به پوست نمی رساند .

 

*- لباس زیر گیاهی که از الیاف طبیعی تهیه شده باشد . قابلیت تنفسی بالایی دارد . که با جذب عرق و دفع تعریق بدن ، مانع از ایجاد رطوبت و مانع از رشد میکروب ها ، باکتری ها و قارچ ها می شود .

 

 معایب الیاف طبیعی  : از آن جا که  در تولید لباس های زیر گیاهی الیاف طبیعی به کار رفته است  . لباس های زیر گیاهی دارای تنوع رنگی کم هستند . و به دلیل این که قابلیت کششی الیاف مصنوعی بیشتر از الیاف طبیعی است .

 

عموما لباس زیر که صرفا از الیاف طبیعی تهیه شده اند . از انعطاف پذیری کمتری در کشش و حتی مدل ، ثبات کمتری در رنگ و دوام کمتری در برابر شست و شو  دارند . بنابراین معمولا در تولید لباس زیر پنبه ای درصد بسیار کمی لاکرا برای کشسانی و فرم گیری بهتر پارچه استفاده می شود .

پارچه گیاهی
پارچه گیاهی چیست

 

چتایی؛ الیاف قدیمی در هند و پاکستان

چتایی از نوع الیاف ساقه­ای است که در میان الیاف سلولزی بالاترین رقم مصرف را دارد.
برای اولین بار از هندوستان به اروپا برده شد. این گیاه در هندوستان، پاکستان و کشورهای گرمسیر و مرطوب به مقدار زیاد کشت می­شود.
چتایی تجاری در رنگ­های زرد و قهوه­ای با شفافیت ابریشم مورد استفاده قرار می­گیرد.
این جنس پارچه لمس خشن دارد و استحکام کتان را ندارد. چتایی از الیاف نسبتا ارزان است و به مقدار زیاد در سطح جهان تولید می­شود.
از الیاف چتایی در ساختن کیسه و گونی بسته­بندی کالا استفاده می­شو
. از الیاف ظریف چتایی در پارچه­های پرده­ای استفاده می­شود. ضایعات آن نیز برای پر کردن مبل و تهیه کاغذ مناسب است.

 

الیاف برگی

یکی از مهم­ترین الیاف برگی سیسال است. که بعد از صرف چند سال زمان برای کشت آن الیافی کرم متمایل به سفید تولید می­شود.
این الیاف سخت است و قابلیت انعطاف آن کم است. این لیف مشابه پنبه و کتان است و همان مسیری را که برای رنگرزی پنبه و کتان طی می­شود را طی می­کنیم.
کاربرد این لیف به عنوان طناب در صنایع حمل و نقل بسیار زیاد است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی نساجی از این لیف در برخی از پارچه­ تزیینی و قالی­، موکت­ و به ویژه کلاه و کیف زنانه استفاده می­شود

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز