Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
24 آذر 1401

تاثیرات ویتامین دی بر پوست بدن چیست؟ + خواص ویتامین D

یکی از انواع ویتامین‌های بسیار ضروری برای بدن ویتامین دی است. متأسفانه این ویتامین در میان منابع غذایی بسیار کمیاب است و به همین دلیل احتمال کمبود آن در افراد بیشتر می‌باشد.

 

به‌علاوه خواص ویتامین دی برای پوست نیز بسیار ضروری بوده و یکی از عوامل خشکی پوست و لکه کمبود ویتامین دی در پوست می‌باشد.

 

در این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم خواص ویتامین دی برای پوست چه مزایایی دارد و چرا از ویتامین‌های ضروری محسوب می‌شود. با ما همراه باشید.

 

ویتامین D چیست؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی و یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای عملکرد صحیح بیولوژیکی است. پوست ما نیز یکی از مخزن‌های طبیعی این ویتامین است که با استفاده از نور خورشید ویتامین دی را تولید می‌کند؛ بنابراین روده (از طریق رژیم غذایی) و پوست (از طریق نور خورشید) دو منبع اصلی تولید ویتامین D در بدن هستند.

 

خود این ویتامین از دو نوع D2 و D3 تشکیل شده که نوع D3 در پوست و نوع دیگر در روده بیشتر تولید می‌شود؛ بنابراین بدیهی است که عدم قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بخصوص در زندگی آپارتمان نشینی امروز و رژیم غذایی نامناسب دو عامل اصلی کمبود این ویتامین در بدن هستند.

 

تأثیرخواص ویتامین دی بر روی پوست

خواص ویتامین دی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و التهابات بدن را کاهش می‌دهد؛ بنابراین کمبود آن می‌تواند تأثیر منفی روی پوست بگذارد. معمولاً کمبود ویتامین دی می‌تواند مشکلاتی مانند التهاب، خشکی شدید و عفونت را ایجاد کند.

 

التهابات نیز خود عامل اصلی بیماری‌های پوستی مانند آکنه، اگزما و روزاسه هستند. به‌علاوه کمبود آن میزان کلاژن پوست را کاهش داده و باعث پیری زودرس می‌شود؛ بنابراین اگر احساس می‌کنید دچار کمبود این ویتامین هستید حتماً به پزشک مراجعه کرده و با مشورت او از مکمل ویتامین دی و محصولات مراقبتی بر پایه این ویتامین استفاده کنید.

 

فواید ویتامین D برای پوست

1. کمک به درمان اگزما و پسوریازیس

یکی از شناخته‌شده‌ترین کاربردهای ویتامین D در درمان اگزما و پسوریازیس می‌باشد. برای درمان این بیماری‌ها از کرم موضعی ویتامین D یا مکمل‌های ویتامین D استفاده می‌شود.

 

2. درمان آفتاب‌سوختگی

ویتامین D3 دارای خواص ضدالتهابی قوی است و برای درمان آفتاب سوختگی مفید می‌باشد.

 

3. جوانسازی پوست صورت

ویتامین D دارای خواص آنتی اکسیدانی است که از پیری زودرس جلوگیری کرده و برای رفع چین و چروک و جوانسازی پوست صورت مفید می‌باشد. قرار گرفتن در وضعیت‌های پر استرس، اشعه مضر ماورا UV بنفش و سایر عوامل باعث پیری زودرس می‌شود.

 

برای جلوگیری از این مسئله، اطمینان حاصل کنید که ویتامین D دریافت می‌کنید تا به تقویت سلول‌های پوستی شما برای داشتن ظاهری جوان‌تر کمک کند.

 

4. بهبودی آهسته زخم

اگر بهبود زخم‌ها بیش از حد معمول طول بکشد، ممکن است نشانه‌ای از سطح پایین ویتامین دی باشد. ویتامین دی باعث ایجاد کاتلیسیدین می‌شود. این یک پپتید ضد میکروبی است که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند تا در برابر عفونت‌ها مقابله کند

 

.هنگامی که پوست شما آسیب دید، به مقدار زیادی ویتامین دی برای بهبودی نیاز خواهید داشت. ویتامین D باعث افزایش تشکیل ترکیباتی می‌شود که به تشکیل بافت جدید کمک می‌کنند

 

بهترین منابع ویتامین دی چیست؟

بهترین منبع تولید ویتامین دی در بدن، از نظر طبیعی نور خورشید است. طبق گفته دکتر لاوا:« بعد از جذب ویتامین دی توسط پوست، یک واکنش بیوشیمیایی در آن آغاز می شود که در نهایت منجر به تولید ویتامین دی فعال در بدن می شود.»

 

بهترین منابع ویتامین دی چیست؟

 

 

البته این نکته را همیشه به خاطر بسپارید که قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظت پوست، می تواند منجر به سرطان پوست شده و خواص ویتامین دی برای پوست را زیر سوال ببرد. بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب به هنگام قرارگیری در معرض نور خورشید اهمیت ویژه ای دارد.

 

در صورتی که شما دسترسی چندانی به نور خورشید ندارید زیاد نگران نباشید، زیرا می توانید این کمبود را با منابع غذایی و دارویی تامین کنید.

 

مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، ماهی های خاص (مانند قزل آلا، ساردین و ماهی تن)، غذاهای غنی شده با ویتامین دی جایگزین های مناسبی برای استفاده از نور خورشید در جهت تامین این ویتامین به حساب می آیند.

 

آیا کمبود ویتامین دی می تواند باعث ریزش مو شود؟

همانطور که نمی توان از خواص ویتامین دی برای پوست غافل شد، نمی توان از تاثیر این ویتامین بر روند رشد مو هم چشم پوشی کرد. اغلب یکی از دلایل کم پشت شدن مو و ریزش آن در خانم ها و آقایان کمبود این ویتامین است.

 

ویتامین دی باعث رشد فولیکول های مو می شود و دریافت مقادیر کافی این ویتامین می تواند موجب رشد مجدد مو شود. در نقطه مقابل کمبود ویتامین دی، در بدن ممکن است موجب ریزش مو شود. همچنین کمبود این ویتامین باعث بیماری خود ایمنی آلوپسی یا ریزش مو سکه ای در افراد می شود.

 

طبق تحقیقات انجام شده افرادی که درگیر بیماری آلوپسی هستند میزان ویتامین دی بدنشان بسیار پایین بوده است.

 

مکمل‌ها

تعداد غذاهایی که حاوی ویتامین دی هستند، محدود است. به همین دلیل جذب آن فقط از طریق رژیم غذایی چندان آسان نیست.

 

درست است که نور خورشید باعث تولید و جذب ویتامین دی در پوست می‌شود اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. بنابراین ممکن است به مصرف مکمل‌های ویتامین دی نیاز پیدا کنید.

 

مقدار ویتامین D مورد نیاز یک فرد سالم چقدر است؟

باید گفت این مقدار بستگی به سن شما دارد. اما مهم است که بدانید مقادیری به شکل عمومی توصیه شده‌اند. برای تعیین میزان ویتامین دی مورد نیاز شما، پزشک باید سطح ویتامین دی موجود در خون‌تان را بررسی و براساس آن، این مقادیر را متناسب با نیاز بدنتان کم یا زیاد کند.

 

مقدار ویتامین موردنیاز روزانه برای هر فرد در سنین مختلف: (مقادیر بر حسب میکروگرم هستند.)

 

  • نوزاد تازه متولدشده تا 12 ماهگی: 10
  • کودکان 1 تا 13 سال: 15
  • نوجوانان 14 تا 18 سال: 15
  • بزرگسالان 19 تا 70 سال: 15
  • بزرگسالان 71 سال و بیشتر: 20
  • زنان باردار و شیرده: 1

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز