Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
4 آذر 1401

تاریخچه شال و روسری چیست ؟

همه چی درباره تاریخچه شال و روسری !

در هر کشور با هر نگاه مذهبی که باشید، پوشش بانوان یکی از الزامات حساس فرهنگی می ‌شود. البته در ایجاد پوشش ‌های زنانه، سبک ‌ها و روش ‌های گوناگونی مطرح هستند. روسری یکی از نمادهای شناخته ‌شده در پوشش سر بانوان است که در نزد کشورهای اسلامی رواج دارد.

 

اما این پوشش ساده را می ‌توانید در سبک لباس پوشیدن بسیاری از تمدن ‌های دیگر هم پیدا کنید. تاریخچه پیدایش شال و روسری یک ماجرای طولانی با قدمت تمدن بشری است.

 

ایده ‌ای که در نهایت سادگی با الگوهای گوناگون استفاده می ‌شود. روسری چیست؟ در کل باید ببینیم که چه کاربردهایی دارد؟ آیا این پارچه ‌های طرح‌ دار ساده فقط برای پوشش سر بانوان مناسب هستند؟ آیا روسری می ‌تواند نقش ‌های برجسته‌ تری در ظاهر خانم‌ ها داشته باشد؟

 

در این مقاله همراه با دنیای روسری و شال سایت لیموشاپ بمانید تا با یکدیگر سندی تاریخی از پیدایش تا چرایی استفاده از روسری را آغاز کنیم. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی موشکافانه به این پوشش همیشگی اما حساس داشته باشیم.

 

تاریخچه پیدایش شال و روسری

بررسی تاریخچه پیدایش شال و روسری به قدمت طراحی لباس باز می ‌گردد. از ابتدایی ‌ترین اقدامات تاریخی بشر، پوشاندن بخش‌هایی از بدن بوده ‌است.

 

انسان ‌های ابتدایی در اولین نیاز خود یعنی داشتن یک پوشش محافظتی در مقابل گرما و یا سرما و… به سمت طراحی لباس حرکت کردند. در امتداد پیدایش لباس بود که تفاوت میان پوشش زنان و مردان مطرح شده ‌است.

 

از ایام گذشته پوشش انسان ‌ها نمایانگر جنسیت، موقعیت اجتماعی، باورهای مذهبی و حتی احساسات آنها شده‌ است. اما از ابتدایی‌ترین ایده‌ ها در پیدایش لباس، تفاوت میان نوع پوشش زنان و مردان بوده است. در این تفاوت ‌ها گاهاً ریشه ‌های تاریخی، اجتماعی، جغرافیایی و در مراتبی بالاتر مذهبی داشته ‌است.

 

شواهد تاریخی از قدمت چندین هزار ساله حجاب بانوان صحبت می‌ کند. فرهنگ ‌ها سبک و روش خاص خود را در نوع پوشش بانوان داشته ‌اند. اما آنچه مسلم است، همه تمدن ‌های باستانی جایگاه حجاب بانوان را ارزشمند دانسته و برای آن احترام خاصی قائل بوده اند.

 

روسری یکی از ایده‌ های سنتی در پوشش بانوان است. در کاوش ‌های تاریخی، تمدن ‌های باستانی خصوصا تمدن شوش، ایلام و حتی مصریان می ‌توانید نقش برجسته ‌هایی از بانوانی ببینید که سرهایی پوشیده در هاله ‌ای از پارچه ‌ای در هم گره ‌خورده دارند. قاعدتاً تعریف فرهنگ ‌های باستانی از شال و روسری این چیزی نیست که حالا در اختیار ما قرار دارد. اما ظاهرا در دنیای باستان، انواع روسری حضوری پررنگ داشته ‌است.

 

 

در نگاه باستان‌ شناسی حجاب بانوان از مظاهر دینی مذهبی بوده ‌است. اما در مراتبی بالاتر، حجاب بانوان تبدیل به نمادهای اصلی جوامع متمدن شده ‌است. به نوعی در عهد باستان هر چه جامعه‌ ای متمدن‌ تر بوده، مردمان آن تمدن از لباس‌ های پوشیده ‌تری استفاده می ‌کردند. این پوشش مختص بانوان نبوده ‌است. بلکه کل جامعه اعم از زنان و مردان سطح پوشش کامل داشتند

 

تاریخچه روسری در کشور های غربی

روسری و شال صدها سال است که لوازم جانبی مد و پوشاک بوده و جزئی از زیبایی  های بانوان میباشد که از پارچه های نخی تا ابریشم های مجلل شروع میشود.

 

 روسری هایی که توسط زنان در اطراف گردن و یا به عنوان یک پوشش سر پوشیده می  شوند ، هم از سر محافظت می کنند و هم توجه را افزایش می دهند.

 

روسری ها با  استفاده از شکل های اصلی پارچه ، به طور معمول مثلثی ، مربعی یا مستطیلی ،  خود را به انواع مختلفی از تزئینات جلوه می دهند. روسری ها معمولاً چاپ می  شوند ، اما از تکنیک های بافی ، باتیک ، نقاشی و گلدوزی نیز برای ایجاد  طرح روسری استفاده می شود.

 

در حالی که محبوبیت روسری در طول تاریخ خود  نوسان داشته است ، در دهه های خاصی از قرن بیستم روسری وسایل ضروری مد بود ،  که با رقصنده ها ، ستاره های فیلم ، سوسیالیست ها ، تصویرگران مد و عکاسان  زرق و برق می شدند. روسری ها یک لباس را برجسته می کنند ، برای گردن یا سر  پوشانده می شوند و به عنوان یک بوم برای الگوهای تزئینی و نام طراحان خدمت  می کنند.

 

روسری به عنوان لوازم جانبی مدرن

روسری به عنوان یک لوازم جانبی مدرن مد در دهه های اولیه قرن بیستم تعریف شده بود. پارچه های ابریشمی که تا حدودی بدن را میپوشاند توسط بدن های رقصنده مانند ایزادورا دانکن مورد استفاده قرار گرفته و مد شد.

 

اینکه مرگ دانکن ناشی از زخم روسری بزرگ در گردن او بود که در چرخ های بوگاتی گرفتار شد یکی از رازهای مرموز روسری آن زمان حساب شد ( او سوار یک اتومبیل بود که شال گردن ابریشمی بلندش به دور یکی از چرخ‌های اتومبیل پیچیده و موجب شکستگی گردن او شدو فوت شد ).

 

در طول دهه های 1920 و 1930 ، روسری های براق و بلند حسابی مد شده بود. همانطور که در تصاویر و عکسهای متعدد مد غربی در این دوره دیده می شود ، روسری به عنوان یک دستمال حساس و یک عنصر طراحی هندسی استفاده میشد.

 

پیشرفت پارچه و طرح

با افزایش محبوبیت روسری، تولید کنندگان انواع مختلفی از پارچه ها را آزمایش کردند. اینها شامل ابریشم، پارچه، ترمه، نوعی پارچه ابریشمی، پنبه، مخلوط پشم، موسلین و مودال بود. اعتقاد بر این است که روسری‌های اصلی از الیاف پشمی طراحی شده‌اند و نسخه‌های صیقلی‌تر آن در چین زمانی که ابریشم پارچه ارزشمند بود، شکل گرفت.

 

اکثر قطعات دارای الگوها و گرافیک های یکسان یا مشابه در طول قرن نوزدهم بودند. با شروع انقلاب صنعتی در قرن بیستم، استفاده از چاپ و طرح های جدید به صحنه آمد. بار دیگر، طراح مد فرانسوی هرمس، راه را به سمت طرح‌های تزئین شده بر روی روسری‌های ابریشمی دست‌بافت زیبا هدایت کرد.

 

امروزه طراحان مد در سراسر جهان با همکاری طراحان مبتکر روسری های چاپ شده سفارشی تولید می کنند. گرافیک ها را می توان از آثار هنری تازه بیرون کشید و روی پارچه های درجه یک اعمال کرد تا طرح هایی بی نظیر ایجاد کرد. روسری ها بیش از یک بیانیه مد هستند، بلکه واقعاً یک اثر هنری هستند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز