Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
14 تیر 1402

دانستنی های بافتنی چیست ؟

هیچکس نمی‌داند قدمت بافتنی چقدر است

به نظر می‌رسد که بافتنی به شکل مرسوم و امروزی آن، از قلاب‌بافی قدیمی‌تر و از بافت تار و پود پارچه ای جدیدتر باشد. متاسفانه به خاطر اینکه بافته‌ها در گذر زمان به راحتی از بین می‌روند، تعیین قدمت این هنر برای باستان شناسان امری دشوار است. چوب‌ها یا میله‌های نوک تیزی که طی حفاری‌های مختلف به دست آمده اند، ممکن است میل بافتنی باشند، اما این احتمال نیز وجود دارد که برای منظوری کاملا متفاوت نیز به کار گرفته شده باشند.  واژۀ انگلیسی «knitting» برای نخستین بار در قرن چهاردهم در این کشور مورد استفاده قرار گرفت. به نظر می‌رسد که خاستگاه این هنر خاورمیانه بوده و بافتنی پس از جنگهای صلیبی به غرب برده شده است.

 

دیگه نگران تامین جنس فروشگاهت نباش، فقط کافیه با عمده استایل آشنا بشی و عمده فروشیو بیاری مغازت

 

سوزن دوزی قدیمی‌تر از بافتنی، اما بسیار شبیه به آن است

در سوزن دوزی، بر خلاف بافتنی تنها از یک میل استفاده می‌شود، اما ماحصل کار بسیار شبیه به بافتنی است. سوزن دوزی ترکیبی از بافتنی و قلاب‌بافی است، به شکلی که تار به جای گره خوردن به قلاب، به صورت مداوم از داخل حلقه های نخ عبور می‌کند.  به همین خاطر و چون امکان ندارد که بافت بدون درز باشد، لازم است که تکه های مختلف به هم دوخته شوند.

نخستین ماشین بافندگی در سال ۱۵۸۹ اختراع شد

ماشین بافندگی که در دوران سلطنت ملکه الیزابت اول توسط یک کشیش به نام «ویلیام لی» اختراع شد، مسیر صنعت پوشاک و نساجی را تغییر داد. این اختراع، بافتنی با دست را تبدیل به یک کار غیر حرفه ای و فعالیتی تفریحی بدل کرد.

 

به هنگام جنگ، بافتن یک وظیفه ملی تلقی می‌شد

در بسیاری از کشورها، زنان در پشت جبهه های جنگ از مردانی که می‌جنگیدند حمایت کرده و وظایف مختلفی را بر عهده می‌گرفتند؛ از ساختن بمبهای دست ساز و تعمیر اسلحه گرفته تا کشاورزی و کارهای دیگر. آنها همچنین وظیفه بافتن جوراب، کلاه، دستکش و شال گردن برای سربازانی که در مناطق سردسیر می‌جنگیدند را نیز بر عهده داشتند. به طوری که هر خانواده نه تنها برای سربازان خود بافتنی گرم می‌فرستاد، بلکه برای سایر سربازان هم لباس بافته و به مناطق جنگی ارسال می‌کردند.

بافتن موجب سلامتی است

ممکن است تعجب کنید، اما تحقیقات ثابت کرده است که بافتن بافتنی، علاوه بر کاهش فشار خون و تنظیم ضربان قلب، تاثیر فراوانی بر سلامت جسم و روح دارد. به عبارت بهتر، بافتن بافتنی، نوعی آرامش عمومی برای بدن به دنبال دارد که از بروز بیمارهای مختلف در بدن جلوگیری می‌کند. شاید با دیدن آرامش مادربزرگ ها در هنگام بافتن بافتنی برای نوه ها بتوانیم این موضوع را به نحوی به خود اثبات کنیم.

ریشه های بافتنی با میل

بازسازی تاریخچه بافتنی بسیار دشوار است، زیرا نمونه های پارچه به ندرت توانسته اند در آزمون زمان مقاومت کنند. به همین دلیل است که نمونه های اولیه بسیار کمی وجود دارد. بنابراین ما به طور قطع نمی دانیم که تاریخچه بافتنی(این هنر بزرگ) از کجا شروع می شود.

در حالی که تاریخچه بافتنی نا مشخص است، یافته‌ها به طور معمول به خاورمیانه و شمال آفریقا به‌عنوان منشاء و اشاعه‌دهنده این صنعت اشاره می‌کنند. یکی از نمونه‌های آن، انباری از بافتنی است که در سال ۱۲۷۵ در اسپانیا در مقبره‌ای (زمانی که اسپانیا در اختیار مردم عرب بود.) مهر و موم شده، یافت شد. علاوه بر این، اطراف بسیاری از تکه های جوراب به نوارهای به نام «الله» گره خورده است. از آن زمان، قطعات دیگری یافت شد. بسیاری از آنها نمادهایی را برای دفع شر در سایه‌های سفید و نیلی، در دوخت جوراب ساق بلند به خط کوفی به تصویر می‌کشند. این قطعات تاریخ به صنعتگران عرب به عنوان خالقان بافتنی با میل اشاره می کنند.

در نهایت، بافندگی از راست به چپ بافته می شود. احتمالاً منعکس‌کننده نحوه نگارش عربی و اکثر زبان‌های سامی است. برخلاف زبان های اروپایی که از چپ به راست نوشته می شوند. این امر احتمال اصالت اروپایی را کاهش می دهد و از استدلال تجارت و هنرمندانی که ریشه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دارند حمایت می کند.

The hobby concept – The knitting in female hands

گسترش بافت در ایران

پژوهشهای پژوهشگران نشان می‌دهد ایرانیان از دوره دوم سنگ با فن بافتنی با میل آشنا بودند. بعضی از باستان‌شناسان معتقدند که عمر لنگرها و دوک‌های بافتنی که در حفاری‌ها به‌دست‌آمده، مطابق با اولین آثار سکونت انسان در فلات ایران است. به گفته محققان و تاریخ نگاران، دوره ساسانی یکی از درخشان‌ترین دوره‌ها از نظر بافندگی بوده است.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز