Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
22 مهر 1401

دکمه لباس و انواع آن چیست؟ +رنگرزی دکمه لباس چگونه است؟

همه چیز در رابطه با دکمه های لباس و رنگ آن ها

یکی از عواملی که می تواند در کنار پارچه های زیبا و دوخت مطلوب باعث زیبایی لباس شود، وجود دکمه های زیبا است . اما ممکن است دکمه ها پس از مدتی به دلیل شست و شو و یا استفاده زیاد، رنگ اولیه و درخشان خود را از دست بدهند و دیگر زیبایی اولیه را نداشته باشند. برای این که دکمه هایی مانند دکمه های فلزی و یا طلایی مانند روز اول درخشندگی و زیبایی خود را داشته باشند به شما توصیه میکنیم که برای محافظت از رنگ دکمه ها یک لایه لاک بی رنگ روی آن ها بزنید، این کار باعث میشود تا در اثر مرور زمان دکمه ها درخشندگی خود را از دست ندهند.

درباره رنگرزی دکمه چه میدانید؟

رنگرزی یا صبّاغی به فرایندی گفته می‌شود که در آن کالای نساجی مثل الیاف، نخ، لوازم خرازی و … در محلولی که شامل مواد رنگرزی مواد شیمیایی می‌باشد، رنگ‌آمیزی گردد. رنگرزی سنتی و رنگرزی صنعتی دو روش متداول رنگرزی می‌باشند.

رنگ کالای رنگرزی شده نباید به آسانی در اثر شستشو یا در برابر نور از بین برود. رنگرزی و چاپ دو روش رنگ کردن پارچه هستند که تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند.

در بازار ایران سه نوع دکمه وجود دارند که معمولا برای رنگرزی مناسب هستند. تولیدی‌ها برای دوختن این دکمه‌ها روی لباس‌های رنگی خود، تمایل به رنگ کردن آن‌ها دارند که شامل دکمه‌ی صدفی، یووی و موادی می‌شود. هر کدام از این‌ها با رنگ‌های متفاوتی رنگرزی می‌شوند.

دکمه‌ی صدفی و دکمه‌ی یووی با رنگ پلی‌استر یا رنگ صدفی و دکمه‌ی موادی با رنگ پلاستیک رنگرزی می‌شوند. این رنگ‌ها به صورت پودر در بازار به صورت کیلویی فروخته می‌شود.

اندازه‌ی ظرف دیگ نسبت به مقدار دکمه اندازه‌گیری می‌شود. اگر مقدار دکمه زیاد باشد، دیگ بزرگ و اگر کم باشد، دیگ کوچک انتخاب می‌کنیم. دیگ را از آب پر کرده، با توجه به حجم دکمه‌ها، مقدار رنگ را داخل آب می‌ریزیم. پس از آن دیگ را روی شعله می‌گذاریم تا گرم شود. دمای آب به رنگ درخواستی بستگی دارد.

هرچه رنگ تیره‎تری نیاز داشته باشیم باید دمای مخلوط آب و رنگ را بالاتر ببریم. یعنی اگر رنگ سورمه‌ای سیر مورد نظر باشد باید دما را بالا برد تا خوب رنگ بگیرد. اما اگر رنگ دکمه آبی روشن مورد نظر باشد باید دما را زیاد بالا نبریم تا رنگ زیادی به خود نگیرد.

برای ریختن دکمه‌ها در داخل دیگ از یک صافی فلزی استفاده کنید، دکمه‌ها را روی آن بریزید و صافی را درون دیگ قرار دهید. نکته‌ی مهم آن است که در آغاز فرآیند رنگ کردن، فقط یک دکمه را درون صافی در دیگ رنگرزی بگذارید و رنگ آن را تست کنید. اگر به رنگ دلخواه دست یافتید، مابقی دکمه‌ها را نیز درون صافی بریزید.

دما باید در حدی باشد که دکمه تاب بر ندارد، خم نشود و تغییر شکل ندهد. دمای مورد نیاز برای دکمه‌های صدفی، موادی و یووی با یکدیگر فرق می‌کند. باید از فروشنده در این مورد اطلاعات لازم را بگیرید یا حد تغییر شکل دکمه در دمای بالا را به دست آورید.

دلیل استفاده از صافی در رنگرزی  چیست؟

استفاده از صافی به این دلیل است که بتوان دکمه‌ها را در حین رنگ شدن به خوبی هم زد و بعد از رنگ شدن آن‌ها را سریع از رنگ خارج کرد. در این صورت، رنگ مورد علاقه سیر یا روشن نمی‌شود و سریع شسته می‌شود.

در فرآیند رنگ کردن دکمه‌ی یووی، توجه به دما بسیار مهم است. در صورت عدم کنترل دما، رنگ دکمه کنده می‌شود، ترک می‌خورد یا پودر می‌شود و رنگ آن از بین می‌رود.

وسایل مورد نیاز برای رنگرزی دکمه را بدانید! 

  • شعله گاز
  • دیگ
  • کفگیر فلزی
  • صافی پلاستیکی
  • آب

انتخاب دیگ مناسب برای بسته به مقدار دکمه‌ها است، اگر تعداد دکمه‌ها کم بود از یک ظرف کوچک و به مراتب اگر تعداد دکمه‌ها زیاد بود از یک ظرف بزرگ استفاده کنید. باز هم با توجه به تعداد دکمه‌ها داخل ظرف را آب بریزید و مقداری رنگ هم داخل آب اضافه کنید، سپس دیگ را روی شعله اجاق قرار داده تا آب گرم شود. اگر رنگ تیره نیاز دارید باید دما آب را به بالاترین حد ممکن برسانید، اما اگر رنگ روشن مد نظر شماست، دمای آب را پایین نگه دارید و سریع دکمه‌ها را از آب خارج کنید که رنگ زیاد به خود نگیرند.

برای ریختن دکمه‌ها داخل آب از صافی نام برده استفاده کنید، دکمه‌ها را روی آن ریخته سپس در آب فرو کنید. به این نکته توجه داشته باشید که حتما ابتدا یک دکمه را یه صورت امتحانی روی صافی قرار دهید و آن را رنگ کنید، اگر رنگ مد نظر شما را گرفته بود سپس باقی دکمه‌ها را به آب و رنگ اضافه کنید.

نکته مهم دیگر این است که دمای آب نباید آنقدری بالا باشد تا دکمه‌ها شکل خود را از دست دهند و کج شوند. مقدار دمایی که آب دارد با توجه به جنس دکمه‌ها متفاوت است. حتما از فروشنده اطلاعات دما لازم را بپرسید یا از روش‌های دیگر دما مناسب آب را جستوجو کنید تا دکمه‌های شما از بین نروند.

 از زنگ زدگی دکمه های فلزی بیشتر بدانید

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که برخی لباسهای دارای دکمه ی فلزی ، پس از چندین بار شستشو به مرور زمان ، رنگی نارنجی رنگ اطراف دکمه پدیدار شده باشد .

این رنگ درواقع ناشی از واکنش فلز دکمه با آب است که به مرور زمان منجر به زنگ زدگی آن شده و باعث میشود رنگ زنگ روی بافت لباس اطراف دکمه پدیدار شود .

متخصصین برای از بین بردن این قبیل لکه و رنگ ، از زنگ بر و یا اسید اکزالیک استفاده میکند ، بنحوی که کمی رنگ بر را روی پنبه گذاشته و آهسته روی زنگ زدگی ها میکشند ، سپس شستشو را متناسب با نوع لباس انجام میدهند .

ابتدا چند قطره آبلیمو روی لکه های زنگ آهن چکانده و سپس مقداری نمک روی آن بریزید . پس از ۱۵ دقیقه با دستمالی تمیز و نم دار لکه ها را پاک نموده و لباس را کامل شستشو نمایید ، خواهید دید که لکه های زنگ آهن بطور معجزه آسایی از بین میروند .

تاثیر انواع دکمه را بدانید

قبل از اینکه با انواع دکمه و نام‌های آن‌ها آشنا شویم، بهتر است از تاثیرات دکمه بر لباس بدانیم. انتخاب هوشمندانه‌ی دکمه‌ی مناسب می‌تواند لباس شما را بسیار زیبا و شیک‌تر نشان دهد.

  • رنگ مناسب دکمه: رنگ مناسب دکمه‌ی لباس شما می‌تواند آن را یکی از نکات تاثیرگذار در زیبایی لباستان بکند. مثلا اگر لباس چهارخانه دارید، کمترین رنگ موجود در چهارخانه‌ها را برای رنگ دکمه‌تان انتخاب کنید و جلوه فوق‌العاده‌ای به لباستان بدهید. دکمه‌ای با هارمونی رنگ مناسب انتخاب کنید.
  • دکمه طرحدار یا ساده: اگر لباستان پارچه‌ی ساده دارد با انتخاب یک دکمه‌ی مناسب می‌توانید آن را از سادگی دربیاورید. دکمه‌های طرحدار و یا براق برای همراهی یک پارچه‌ی ساده انتخاب مناسبی هستند.
  • دکمه مناسب فصل: انتخاب دکمه شما می‌تواند براساس فصل باشد تا حس گرما و یا سرما القا کند. مثلا برای فصل پاییز و زمستان می‌توانید از دکمه‌های چوبی استفاده کنید. دکمه‌های سبک با وزن کم حجم کوچک هک برای فصل‌های پاییز و زمستان مناسب هستند.
  • دکمه مناسب جنس پارچه: بهتر است برای ایستایی بهتر و از طرفی هارمونی جنس پارچه و دکمه برای پارچه‌های نازک از دکمه‌های کوچک و برای پارچه‌های ضخیم از دکمه‌های بزرگ‌تر استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا دکمه راحت‌تر لباستان را نگه دارد.
  • دکمه برای نما: انواع مختلفی از دکمه که در ادامه در مورد آن‌ها خواهیم خواند را می‌توانید به عنوان دکمه‌نما هم استفاده کنید. برای سر جیب‌ها، روی یقه برای ایستایی بهتر و یا سر آستین‌ها.
  • دکمه به عنوان رکن اصلی: در برخی از موارد می‌توانید به کمک دکمه‌ها و اضافه کردن یک تکه پارچه روی لباس قدیمیتان لباس جدیدی داشته باشی. اینجا دکمه‌ها حکم دوخت برای شما دارند و نگه‌دارنده‌ی لباس جدید شما هستند.

دکمه چوبی  

دکمه‌های چوبی معمولا در دو نوع دو سوراخ و چهار سوراخ هستند. این دکمه‌ها به نسبت باقی جنس‌ها از مقاومت کمتری برخوردارند. مخصوصا هنگام شستشو در ماشین لباسشویی! بنابراین باید هوشمندانه استفاده شوند. دکمه‌هایی که از چوب فشرده تولید می‌شوند، بیشتر به صورت نما به کار می‌روند. دکمه‌های چوبی برروی لباس‌های پاییزه حس گرما القا می‌کنند.

کاربرد دکمه چوبی: دکمه‌های چوبی به دلیل حس گرمایی که القا می‌کنند برای فصل‌های سرد گزینه‌های خوبی هستند. پارچه‌های کشمیر در زمستان پارچه‌ی اصلی مصرفی هستند و این پارچه‌ها با دکمه‌های چوبی یک ترکیب بی‌نظیر می‌سازند. دکمه‌های چوبی گاهی طرحدار هم هستند، روی آن‌ها منبت کاری ریز دارند و اگر طرحدار باشند بهتر است روی پارچه‌های ساده استفاده شوند.

دکمه فلزی

دکمه‌های فلزی معمولا برای شلوار های جین  و لباس‌های چرمی استفاده می‌شوند و ظاهر زیبایی نیز به آن‌ها می‌دهند. انواع دو سوراخ، چهار سوراخ و پایه‌دار دکمه‌های فلزی موجود است. انواع دکمه خاصی است که پانچ و در شلوارهای جین استفاده می‌شوند، در ادامه در رابطه با آن‌ها نیز صحبت می‌کنیم.

کاربرد دکمه فلزی: دکمه‌های فلزی برای پارچه‌های ضخیم مناسب‌تر هستند؛ زیرا بافت درشت و خشنی دارند. دامن‌های جین، کت‌های جین و اورآل‌هایی از جنس دنیم معمولا با دکمه‌های فلزی تکمیل می‌شوند. استفاده از دکمه‌های فلزی برای نما هم بسیار کاربردی است. این دکمه‌ها برای پافرها هم استفاده و در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای، مسی و برنزی تولید می‌شوند.

دکمه پلاستیکی 

دیسک‌های پلاستیکی کوچک که چهار و یا دو سوراخ دارند و معمولا از جنس Polyamide و Polyacrylonitrile تهیه و تولید می‌شوند. این دکمه‌ها ابعاد مختلفی دارند و برای هر قسمت از لباس اندازه‌ی مناسبی از دکمه‌ها لازم است. دکمه‌های روی یقه و روی سرآستی

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز