Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
29 مرداد 1401

معرفی پارچه کشمیر و ویژگی های آن!

تاریخچه پارچه کشمیر را بدانید!

یکی از اختراعات قدیمی بشر پارچه است.

حدود هزاران سال است که مردم پشم بزهای را می‌چیدند و بعد از حلاجی آن نخ‌ها را می‌ریسیدند.

مردم از این اختراع برای حفظ خود از سرما و گرما و همچنین پوشاندن بدنشان استفاده می‎کردند.

پس از مدتی پارچه‌ها کاربردهای متنوع دیگری را نیز به دست آوردند. همین امر موجب تولید انواع مختلف پارچه و الیاف شد. پارچه کشمیر نیز قرن‌ها است که در نپال و کشمیر تولید می‌شود.  شواهد نشان می‌دهد که تولید اولین نوع پارچه کشمیر مربوط به سه قرن پیش از میلاد مسیح و حتی شاید قبل‌تر از آن است.

پارچه کشمیر چیست ودر کدام کشور تولید شد؟

پارچه کشمیر از پرطرفدارترین پارچه‌هاست. «کشمیر» به دلیل کمیابی و نرمی فوق‌العاده‌ی که دارد، حس تجمّل و لوکس بودن را القاء می‌کند.

پارچه کشمیر از الیاف بسیار لطیف موی بز کشمیر تهیه می‌شود. این بز در کوه‌های مغولستان و شمال چین پرورش می‌یابد.

عموماً به نظر می‌رسد که این بافت به‌عنوان بافتی از پشم است اما در حقیقت این پارچه از موی بز ساخته‌شده است که همین امر به آن خصوصیات متفاوتی می‌دهد که آن را از پشم گوسفند متمایز می‌کند. امروز تولید پارچه کشمیر به روش صنعتی انجام می‌شود و با تولید آن به روش سنتی کاملاً متفاوت است.

این پارچه بسیار محبوب است و در طول سالیان موردتوجه همگان قرارگرفته است.

پارچه کشمیر جزو محبوب‌ترین و مناسب‌ترین پارچه‌ها برای انواع لباس‌های زمستانه و پاییزه است.

بافت این پارچه ظریف، محکم، سبک و لطیف است و لباس‌های تهیه‌شده از آن دارای کیفیت فوق‌العاده‌‌ای هستند.

الیاف کشمیر بسیار ظریف و لطیف هستند برخلاف سایر پشم‌ها، لباس‌های تولیدشده از آن باعث خارش نمی‌شوند.

در این مقاله سعی داریم در رابطه با نحوه تولید پارچه کشمیر، خصوصیات پارچه کشمیر، مراقبت از آن، قیمت و موارد استفاده از این پارچه را توضیح دهیم.

خصوصیات پارچه کشمیر را بدانید:

پارچه کشمیر به‌قدری نرم و لطیف است که با لمس آن از این‌همه لطافت و ظرافت لذت خواهید برد.

باوجوداینکه این پارچه دارای بافتی لطیف و سبک است اما پارچه مستحکمی است.

باید بدانید که ضخامت پارچه‌ی کشمیر از بسیاری از پارچه‌های دیگر بیشتر است بنابراین می‌تواند حرارت بدن را حفظ کند.

نرم بودن و ظرافت این پارچه به‌قدری است که اگر قطر پشم یک گوسفند عادی، 36 میکرون باشد، قطر پشم بز کشمیر 7 الی 19 میکرون است. این الیاف منعطف هستند و به‌سادگی در همه فرم‌های مختلف تولید و به شکل نخ‌های سبک یا سنگین تنیده می‌شوند.

رنگ اصلی و طبیعی پارچه کشمیر، سفید، خاکستری و طیف‌های مختلف قهوه‌ای‌ است. بافت ظریف پارچه باعث می‎شود، پوشاک دوخته‌شده با پارچه کشمیری بسیار باکیفیت و لطیف از کار درآیند.

نحوه بافته شدن پارچه کشمیر؟

پارچه کشمیر انواع مختلف دارند و باکیفیت‌های مختلف تولید می‌شوند و درنتیجه کاربردهای متنوعی نیز دارد.

درواقع پارچه کشمیر از نوعی الیاف طبیعی بانام کشمیر تولید می‌شود. نخ کشمیر از انجام فرآیندهای مختلف روی پشم بز کشمیر به دست می‌آید. فصل به دست آوردن کشمیر بهار است دقیقاً وقتی‌که بزها پوشش زمستانی خود را از دست می‌دهند.

این بزها معمولاً در نواحی دارای آب‌وهوای سخت زمستانی مانند مغولستان، زندگی می‌کنند؛ اما از انواع دیگر بز نیز می‌توان پارچه‌ی کشمیر تهیه کرد. تولیدات انبوه پارچه کشمیری به روش سنتی و قدیمی معمول است ولی مراحل پیشرفته‌تری برای تولید آن وجود دارد.

برای تولید پارچه کشمیر روش‌های متنوعی وجود دارد و البته این امکان در تولید آن وجود دارد که بدون آسیب به حیوانات پشم آن‌ها را بچینند. کشمیر الیاف نرم و بدون پرز را فراهم می‌آورد. این الیاف تولیدشده در همه اشکال مختلف قابل‌استفاده بوده و به شکل نخ‌های سبک یا سنگین تنیده می‌شوند.

الیاف کشمیر بعد از جمع‌آوری بر اساس ضخامت، طول و رنگ و کیفیت درگروهای مختلفی تقسیم می‌شوند. در مرحله بعد این الیاف رنگ‌آمیزی شده و به نخ تبدیل می‌شوند. از این نخ‌ها در صنعت پوشاک و بافت پارچه استفاده می‌شود. قسمت‌های مختلف این پارچه به این شکل است که لایه رویی از پشم‌های بلند تشکیل‌شده که به آن لایه محافظ می‌گویند و لایه دوم از پشم‌های کرکی و ریز تشکیل‌شده‌ که در زیر لایه محافظ قرار دارند و به‌عنوان عایق عمل می‌کنند.

پارچه کشمیر چگونه تولید می‌شود؟

همانطور که در بالا ذکر شد، این پارچه به عنوان یکی از پارچه های گران‎قیمت از بز کشمیری تهیه می‎شود. از آنجایی که بزهای کشمیری در هیمالیا زندگی می‎کنند و دسترسی به آنها برای همه افراد جهان کار آسانی نیست، در برخی موارد برای تولید پارچه کشمیر از بزهای دیگر نیز استفاده می‎کنند و پارچه‎هایی که از پشم بز کشمیری هستند، قیمت نسبتا بالایی دارند.

چگونگی تشخیص پشم کشمیر باکیفیت است یا خیر؟

لباس‌های تهیه‌شده از پشم کشمیر معمولاً بسیار گران‌قیمت هستند و همین امر متقلبان را به کلاه‌برداری وامی‌دارد و لباس‌های باکیفیت پایین را به‌عنوان کشمیر باقیمت‌های بالا می‌فروشند.

راه‌های تشخیص کشمیر باکیفیت از کشمیر تقلبی:

حتماً به تای نخ‌ها توجه کنید مخصوصاً اگر لباس شما بافتنی است. اگر نخ دو رشته باشد یعنی کیفیت، دوام و گرمی بیشتری دارد. درصورتی‌که هوا گرم‌تر باشد پارچه کشمیر با یک‌لایه نخ برای شما مناسب خواهد بود. هرچقدر که تعداد نخ‌های کشمیر بیشتر باشد گران‌تر است.

رشته نخ‌های کشمیر می‌توانند از 4 ، 6 تا 8 نخ باشند. برای تشخیص تقلبی نبودن پارچه کشمیر دو طرف پارچه را بکشید.

اگر پارچه اصلی باشد به فرم اولیه خود برمی‌گردد. پارچه را با دستان خود لمس کنید پارچه‌ای که باکیفیت باشد حس زبری را القاء می‌کند درحالی‌که پارچه‌های با الیاف کمتر نرم‌تر و سبک‌ترند.

مراقبت از پارچه کشمیر

پارچه کشمیر نیز مانند انواع مختلف پارچه‌های پشمی برای جلوگیری از آب رفتن و گلوله گلوله شدن و پیچ خوردن در زمان شستشو، نیاز به مراقبت دارد؛ بنابراین لباس‌های دوخته‌شده با پارچه کشمیر نیز به دلیل ظرافت و لوکس بودن نیاز به مراقبت ویژه‌تری دارند.

توصيه ما به شما این است كه تا حد امکان پارچه کشمیر را با دست و با یک مایع شوینده مناسب، در آب سرد بشوید. البته می‌توانید این پارچه را با ماشین‌ لباسشویی و همراه یک مایع شوینده مناسب، با دمای پایین بشوید. لباس‌های شسته شده با پشم کشمیر باید روی سطح صاف پهن شود تا به‌صورت طبیعی خشک شوند. گوله‌گوله شدن الیاف کشمیر بسیار متداول است و براثر مالش در زمان پوشیده شدن ایجاد می‌شود.

این حالت را می‌توان با استفاده از یک شانه مخصوص از پارچه جدا كرد. هاکوپیان از پارچه کشمیر برای دوخت انواع کت های کلاسیک و اسپرت استفاده می‌کند

نرخ پارچه کشمیر

اگر دقت کرده باشید پارچه‌ی کشمیر از بسیاری از انواع پارچه قیمتی بیشتر دارد؛ مانند سایر چیزهای گران‌قیمت جهان، علت اصلی گران بودن این پارچه کشمیر نیز نایاب بودن آن است.

کت و‌شلوار با پارچه کشمیر چگونه بافته میشود؟

پارچه کشمیر یکی از پراستفاده‌ترین پارچه‌ها برای دوخت کت و شلوار در هاکوپیان است. در طول سالیان اخیر کت‌وشلوارهای کشمیری محبوبیت بسیار زیادی پیداکرده‌اند.

دلایل محبوبیت کت و شلوار کشمیری در چیست؟

  • نرم بودن پارچه
  • سبک‌وزن بودن
  • مقاومت بالا در برابر چروک شدن
  • ایجاد احساس راحتی
  • ضد حساسیت بودن
  • حفظ دمای بدن
  • خاص بودن به دلیل کمیاب بودن این نوع پارچه

چگونه پارچه کشمیر باکیفیت را تشخیص دهیم؟

از آن جایی که  این پارچه قیمت بالایی دارد، باعث می‎شود که عده‎ای از افراد به دنبال تقلب و سودجویی بروند. ممکن است لباسی که از کیفیت پایینی برخوردار است را به عنوان پارچه کشمیر و با قیمتی بالا به شما بفروشند. حالا در این میان لازم است یکسری نکات را درباره شناسایی کشمیر از پشم معمولی بدانید تا خرید مطمئن‌تری داشته باشید.

معمولا برای تشخیص کشمیر اصل، قیمت آن معیار مناسبی نیست ولی این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر کشمیر صد در صد را به قیمت پایین ارائه کنند، درصد الیاف طبیعی کشمیر در آن لباس بسیار ناچیز است. اگر دست کم 80 درصد از لباس کشمیری شما خالص نباشد، آن لباس را نمی‎توان یک کشمیر باکیفیت دانست و هیچ تفاوتی با پشم معمولی ندارد. برای امتحان یک پارچه کشمیر کافی است آن را از 2 طرف بکشید و بعد شاهد بازگشت پارچه به فرم اصلی آن باشید. اگر این اتفاق برای پارچه شما نیافتاد، به اصل بودن آن شک کنید.

کاربرد پارچه کشمیر در چه چیز هایی است؟

از پارچه کشمیر برای تولید لباس‎های مختلف به خصوص لباس و پارچه زمستانی و پاییزی، استفاده می‎شود. پالتوی کشمیری، یکی از انواع لباس‎هایی است که از این جنس پارچه تهیه می‎شود و بسیار هم درمیان مردم محبوبیت دارد. این لباس به دلیل عایق بودن، بدن را گرم نگه داشته و از همین رو برای تولید لباس های زمستانی با وجود گران قیمت بودنش از آن استقبال زیادی می‎شود.

شستشوی پارچه کشمیر با دست چگونه است؟

برای شستشوی این پارچه با دست معمولا استفاده از آب ولرم توصیه می‎شود و هرگز نباید آب مورد استفاده در شستشوی لباس کشمیری خیلی داغ باشد؛ زیرا این مساله می‎تواند آسیب جدی به این پارچه بزند. حسابی مراقب باشید که وقتی لباس با پارچه کشمیری خود را از آب بیرون آوردید، آن را نه بچلانید و نه فشار دهید. بهترین ماده برای شستشوی لباس، شامپو بچه است. در کنار شستشوی این پارچه‎ها با شامپو بچه، می‎توانید از 1 قاشق کوچک نرم کننده هم استفاده کنید تا حسابی مراقب لطافت پارچه خود باشید.

برای شستشوی این مدل پارچه با دست، تنها لازم است آن را درون تشتی که پر از محلول مواد شوینده و آب است بیندازید و برای 20 دقیقه آن را درون تشت رها کنید تا کف و مواد شوینده و نرم کننده به آرامی در تار و پود پارچه شما نفوذ کند. شوینده‎های مورد استفاده برای این پارچه باید بسیار ملایم و ضعیف باشند. هرگز نباید این مدل پارچه را هنگام شستشو چنگ بزنید یا بیش از حد فشار دهید تا به بافت لباس آسیب برسد.

شستشوی پارچه های کشمیر با ماشین لباسشویی چگونه است؟

به صورت کلی شستشوی این پارچه با ماشین لباسشویی توصیه نمی‎شود و حسابی بافت پارچه شما را به خطر می‎اندازد. معمولا در فصول سرد سال مانند پاییز و ‎زمستان، استفاده از لباس‎هایی با این مدل پارچه بسیار مورد توجه قرار می‎گیرد و ممکن است شما دائما نیاز به شستن لباس‎های کشمیری خود داشته باشید. با این حال به شما توصیه می‎کنم که اگر علاقه دارید از این لباس‎های خود در سال‎های طولانی استفاده کنید، آن را درون ماشین لباسشویی نیندازید و کمی حوصله به خرج دهید.

ولی اگر مجبور به استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن لباس کشمیری خود شدید، حواستان باشد که آن را روی چرخش کند تنظیم کرده و درجه آب را بر روی آب سرد قرار دهید. مراقب باشید که در شستن پارچه کشمیری خود با ماشین، آن را به دست خشک کن لباسشویی ندهید. زیرا با این کار بافت لباس شما آسیب دیده و باید با آن برای همیشه خداحافظی کنید.

کلام پایانی…

پارچه کشمیر از پارچه های مرغوب و نادر جهانی است که لطافت و نرمی آن، همه را به خود جذب می‎کند. لباس‎هایی که با این پارچه طراحی شده‎اند بسیار گران بوده و لازم است به بهترین نحو از آن‎ها نگهداری شود تا به زودی فرم خود را از دست ندهند و طولانی مدت برای ما مورد استفاده قرار گیرند. همچنین باید مراقب بود تا 1 لباس پشمی معمولی را با قیمتی بالا به عنوان پارچه کشمیر به نفروشند. ما هم در این مطلب سعی داشتیم تا کمی شما را با این پارچه، ویژگی‎های آن و روش‎های نگهداری و شستشوی آن آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته و به کارتان بیاید و شما را در بهترین انتخاب‎‌های خود یاری کند و بتوانید یک لباس زمستانی با پارچه کشمیر را در زمستان‎های بسیاری استفاده کنید و لذت ببرید.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز