Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
22 آذر 1401

چرا طلا ارزش دارد؟ + ویژگی های طلا!

همه چی درباره ارزش طلا!

طلا از زمان های بسیار قدیم برای بشریت ارزشمند بوده و امروزه نیز چنین است.از زمان های بسیار قدیم ، طلا عنصر عمدتاً مترادف با ثروت بوده است.

 

در طول تاریخ به عنوان ارز مورد استفاده قرار می گرفت: اولین استفاده از سکه های طلا به مصر باستان ، حدود سال 500 قبل از میلاد برمی گردد.تعداد کمی از فلزات در طول تاریخ می توانند همان محبوبیت و مطلوبیت طلا را داشته باشند.بسیاری طلا را به عنوان نوعی “واحد پول جهانی” می دانند ، زیرا در هر کجا که باشید به عنوان کالای ارزشی جهانی پذیرفته شده است.

 

بدون شک طلا یک فلز گرانبها است که جنگ هایی نیز برای آن صورت گرفته است.این منبع طبیعی همیشه همه را مجذوب خود کرده و توانسته است اهمیت خود را طی قرن ها حفظ کند.افرادی که فلزات را درک می کنند ، می دانند که طلا فلز کمیاب نیست ، اما یافتن و استخراج همان مقدار زیاد با فناوری پیش صنعتی دشوار است.

 

قیمت طلا توسط هیچ سازمانی تعیین نشده است ، اما به هزینه تولید آن (استخراج از زمین و سپس تصفیه آن) و چگونگی تمایل مردم برای پرداخت آن بستگی دارد

 

.تولید طلا ، برخلاف بسیاری از فلزات دیگر ، نسبتاً گران است و بنابراین قیمت پایه را نسبتاً بالا می برد.اگر افراد زیادی تمایل به استفاده از طلا داشته باشند و بدنبال خرید آن هستند ، مجبورند برای بدست آوردن آن با یکدیگر رقابت کنند که در نهایت افزایش قیمت را در پی خواهد داشت.در غیر اینصورت تقاضای زیادی برای طلا وجود ندارد ، قیمت نزدیک به هزینه واقعی تولید خواهد بود.

 

حقایقی درباره طلا و خصوصیات آن

ویژگی منحصر به فرد طلا در مقایسه با سایر فلزات ، عمدتا ماهیت و قابلیت انعطاف پذیری آن است.قابل انعطاف است ، به این معنی که می تواند بدون شکستن کشیده شود.از نظر شیمیایی غیرفعال است و یکی از کم واکنش ترین فلزات است به این معنی که ضد خوردگی است و در معرض عناصر دچار خوردگی نمی شود

 

هم چنین مقاوم است که هزاران سال بدون تغییر باقی می ماند.طلا هادی حرارتی و الکتریکی خوبی است که اغلب در الکترونیک و فناوری استفاده می شود ، زنگ نمی زند و لکه دار نمی شود و از همه مهمتر بسیار زیبا است و برای ساخت زیورآلات استفاده میشود.در کارگاه های طلاسازی میتوان با استفاده از دستگاه های مختلف مانند دستگاه تراش النگو ، زیورآلات بسیار زیبا و با ارزشی از طلا ساخت.

 

طلا، فلز مرموز ارزشمند

اما دلیل دیگری هم وجود دارد که باعث شده طلا انقدر گران و باارزش باشد و آن چیزی نیست به جز راز و رمز درونی این ماده‌ی طلایی! اینکه یک ماده‌‌ی با ارزش برای سرمایه‌گذاری، برای استفاده‌ی شخصی هم انقدر جذابیت دارد، طلا را ارزشمندتر می‌کند.

 

این دوگانگی، پاسخ این معما است؛ چون طلا تنها ماده‌ای است که می‌تواند مانند پول، چیزی مادی و ملموس و کمی باشد، یا جنبه‌ای کیفی داشته باشد که به نیازهای درونی ما، مثل نیاز به جلب‌توجه یا زیباتر دیده شدن پاسخ می‌دهد. بنابراین بخشی از این مسأله که چرا طلا همیشه ارزشمند است، در روانشناسی و ماهیت تجربه‌ی بشری نهفته است.

 

اگر عاشق جواهرات هستید، طلا برای شما تجسم احساسات و زیبایی خواهد بود و اگر سرمایه‌گذار هستید، طلا نمونه‌ی عالی برای اندوخته‌ی مالی خواهد بود.

 

طلا نشانه‌ی ثروت است، نشانه‌ی تجمل و این دیده شدن و به رخ کشیده شدن، باعث می‌شود که افراد نسبت به طلا حس فوق‌العاده‌ای داشته باشند؛ به خصوص وقتی جواهرات طلایی طراحی زیبایی داشته باشد، احساسات و جذابیت بصری با این سرمایه‌گذاری لوکس ترکیب می‌شود و چه چیزی جذاب‌تر از این؟!

 

ريشه‌هاي ارزش طلا

چرا طلا ارزش دارد و مقبول همه است؟ علت اين ارزشمندي چيست؟ براي پاسخ به اين پرسش بايد گفت ريشه ارزشمندي طلا دو بعد ماهيتي و ذاتي و فرهنگي ـ تاريخي دارد كه هر يك به خاصيت‌هاي اين فلز مربوط مي‌شود. در بعد ماهيتي و ذاتي ارزش طلا بايد توجه داشت مردم آن چيزي را با ارزش مي‌دانند كه سودمند باشد.

سودمندي از نظر بشر به دو بخش سودمندي كاربردي و سودمندي غيركاربردي تقسيم مي‌شود. سودمندي كاربردي به ويژگي‌ها و نقش طلا در زندگي بشر ـ مثلا ساخت مصنوعات يا مقاومت در برابر عوامل محيطي ـ مي‌پردازد و سودمندي غيركاربردي به توجه روح بشر و حس زيبايي‌شناسانه وي به فلز طلا مربوط است.

از نظر سودمندي كاربردي طلا فلزي نرم، بسيار مقاوم در برابر عوامل محيطي و ضمنا غير سمي است. اين ويژگي‌ها باعث كاربرد گسترده آن در زندگي بشر از داروسازي تا دندانپزشكي شده است. انعطاف‌ و نرمي طلا باعث مي‌شود بتوان آن را به شكل‌هاي گوناگون حتي ورقه‌هاي نازك تبديل کرد و اشيا را با آن پوشاند.

اكثر اسيدها و قلياها برطلا بي‌اثر است و فقط مخلوطي قوي از اسيدها مانند اسيد نيتريك و اسيد هيدروكلريك مي‌تواند طلا را حل كند. آب و هوا و سرما و گرما و گذشت زمان نيز برخاصيت و شكل و مقاومت طلا بي‌تاثير است به طوري كه طلا تقريبا غيرقابل تجزيه است.

 

در اين باره به تاثيرپذيري آهن از باد و باران و خوردگي توجه داشته باشيد. اما در بخش «سودمندي غيركاربردي» طلا توجه كنيد كه طلا فلزي زيبا و درخشان است و فلز ديگري در طبيعت به اين درخشاني سراغ نداريم.

 

ريشه‌هاي ارزش طلا

 

استاندارد طلا

از آنجایی که طلا در ارزهای جهانی ریشه دوانده بود، بسیاری از کشورها شروع به حمایت از پول خود با مقدار طلایی کردند که کشورشان می توانست تولید کند

 

در دهه ۱۶۰۰، بسیاری از شهروندان انگلیسی ضرابخانه های خانگی داشتند که در آن سکه های طلای خود را با درصد طلای خالص موجود در آنها علامت گذاری می کردند.

 

با این حال، این عمل شروع به تولید سکه هایی با اشکال نامنظم کرد و گاهی اوقات ارزش آنها را به عنوان پول قانونی از بین می برد.

 

با بازپرداخت بزرگ در سال ۱۶۹۶، دولت انگلیس سعی کرد ارزش پول بریتانیا را در داخل و خارج از کشور حفظ کند، اما این تلاش ناموفق بود. با این حال، این امر منجر به بحث های اولیه برای پول کاغذی شد، روشی سازمان یافته تر برای تجارت که تا آخرین روزهای جنگ جهانی اول بود.

 

 

آمریکایی ها قبل از انگلیسی ها شروع به استفاده از پول کاغذی کردند، اما ارزش آن به ظرفیت تولید طلا در ایالات متحده وابسته بود. در دوران استاندارد طلا، هر کسی می‌توانست به بانک مراجعه کند و پول کاغذی را با مقدار مشخصی طلا مبادله کند. استاندارد طلا به مردم این اطمینان را داد که ارزش پول آنها به توانایی کشورشان در پرداخت بدهی ها، جایگاه بین المللی یا هزاران چیز دیگر که آنها نمی دانند بستگی دارد.

 

با این حال، پس از جنگ جهانی اول، دولت‌های اروپا به‌هم ریخته بودند و اتحادهای بین‌المللی شروع به تغییر کردند که منجر به یک برزخ اقتصادی در سراسر جهان شد. بسیاری از کشورها بدهکار بودند و با شروع سود کشورهای بزرگتر از جنگ، تولید طلا شروع به کاهش کرد. دلار آمریکا و پوند استرلینگ انگلیس به ارزهای ذخیره جهان تبدیل شدند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز